- Det är första gången vi skriver ett flerårigt avtal och det innebär såklart en ökad trygghet för oss som organisation, säger Sofia Backman, regionchef på Ung Företagsamhet Värmland.

Nyhet -

Löfbergs ökar sin investering i ungt entreprenörskap - skriver flerårigt avtal med Ung Företagsamhet

Löfbergs tecknar ett treårsavtal med Ung Företagsamhet Värmland. Det familjeägda kafferosteriet går in med medel som finansierar ordinarie verksamhet och hjälper till att finansiera läromedel till grundskolor i Värmland.

Ung Företagsamhet Värmland har de senaste åren utmärkt sig som den region som är starkast i landet när det kommer till att låta skolungdomar, i både grundskola och på gymnasiet, få träna på entreprenörskap i skolan. På tre år har organisationen växt från fyra medarbetare till nio.

- Vi har haft en väldigt fin utveckling och därför är det jätteroligt att Löfbergs inte bara vill fortsätta vårt samarbete utan även stärka det ytterligare, säger Sofia Beckman, regionchef på Ung Företagsamhet Värmland.

- Det är första gången vi skriver ett flerårigt avtal och det innebär såklart en ökad trygghet för oss som organisation. När företag går in på den här nivån kan vi göra ännu mer verksamhet och se till att fler värmländska skolelever får träna på entreprenörskap.

Fördjupar samarbetet
Löfbergs har varit partner till Ung Företagsamhet under många år och genom det nya avtalet fördjupas samarbetet ytterligare.

- Arbetet som Ung Företagsamhet gör är oerhört viktigt för det värmländska näringslivet. Dels behöver vi kompetenta medarbetare, men vi behöver också ett samhälle som är livskraftigt, och för det krävs fler entreprenörer och företag, säger Anders Fredriksson, vd, Löfbergs.

- Det är lätt att glömma hur viktigt det är med företag och företagare, det är trots allt där som arbetstillfällen skapas. Se på Löfbergs, startat av entreprenörer i Karlstad för 118 år sedan. Idag gör vi lika mycket affärer utanför Sverige som i, ändå är det här vi satsar och gör våra investeringar.

- Det gör vi för att Karlstad och Värmland har en speciell plats i Löfbergs hjärta. Det var här det började, och det är här vi har vår framtid. Därför känns det naturligt att stärka partnerskapet med en organisation som vill göra Värmland till en bättre plats.

Bättre än rikssnittet
I år har 59 procent av Värmlands gymnasieelever som tar studenten drivit UF-företag under sin gymnasietid, motsvarande rikssnitt är 34 procent.

Ja, vi är oerhört stolta över att entreprenörskapet i skolan är stort i Värmland. De som möjliggör det är Löfbergs och övriga 145 partners som är med och stöttar oss på så många olika vis, säger Sofia Beckman.

För mer information, kontakta:
Anders Thorén, kommunikationschef, Löfbergs, tfn. 0703-55 64 22

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.