Löfbergs Fairtrade-kaffe i topp

Löfbergs Fairtrade-kaffe i topp

Årets Fairtrade-fika var en populär tillställning. Närmare en halv miljon människor deltog i någon av de 6 000 enskilda fikapauser som arrangerades runtom i Sverige. I topp bland restauranger och hotell placerade sig tre aktörer som har en sak gemensamt: de serverar Löfbergs kaffe.

- Vi lyfter naturligtvis på hatten för våra vänner på Scandic, Statoil och Compass Group som serverar både schysst och gott kaffe, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

Scandic lyckades allra bäst av landets restauranger och hotell med sina drygt 33 000 fikor.

- Jag är så stolt över personalens insatser och glad att vi med vårt engagemang kan vara med att göra skillnad i världen, säger Inger Mattsson, Director Sustainable Business på Scandic.

Statoil placerade sig på en hedrande andra plats med 27 683 fikor. Företaget kan även glädja sig åt att SVT Plus nyligen testade Statoils kaffe som det godaste bland landets bensinmackar.

På Compass Group, som driver fler än 120 resturanger över hela Sverige, är man också stolt över pallplaceringen.

- Det var tredje året vi deltog i denna uppskattade aktivitet som är en möjlighet att på ett roligt och inspirerande sätt lyfta både vårt och gästernas engagemang. I år erbjöd vi både Fairtrade-märkt kaffe och chokladtårta, säger Peter Öhrström på Compass Group.

Topplista Fairtrade Challenge: Restauranger och hotell

1. Scandic (33 920 fikor)
  2. Statoil (27 683 fikor)
  3. Compass Group (11 134 fikor)

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.