Som att börja leka igen - Maria Johansson

Som att börja leka igen - Maria Johansson

Maria Johansson är tävlingsmänniska så det står härliga till och sadlade om från tävlingsryttare till att attackera hinderbanor och springa långlopp på fjällen. Maria vill inspirera alla att hitta sitt FUNC i aktivitetsdjungeln.

Till vardags jobbar hon heltid som lärare men på fritiden tävlar hon i OCR (Obstacle Course Race), traillöpning och fjällopp. Och tränar mycket.

– Det blir en hel del löpning, fem pass i veckan. Sen är det klättring där jag tränar på grepp- och överkroppsstyrka och så blir det även ren styrketräning på gym.

Maria berättar att det är många som frågar hur hon hinner med att jobba 100% och samtidigt träna så mycket, men hon upplever inte att det tar så mycket tid. Hon tränar ungefär 1,5 timme om dagen.

– Jag gör det för att jag tycker att det är så himla roligt. Jag tänker göra det så länge jag tycker det är kul och mår bra av det, skrattar hon.

För att bli riktigt bra på OCR behöver man en allsidigt tränad kropp. Snabb, stark, smidig med bra greppstyrka är huvudingredienserna i framgångsreceptet. Men det absolut viktigaste är det som inte syns, nämligen jävlar anamma.

– Det krävs att man har lite pannben, för det kan vara ganska tufft. Det gäller att inte ge upp när man känner att man inte orkar mer, berättar Maria och fortsätter:

– Att ge upp finns inte, jag ska bara i mål. Jag tror att jag fått den inställningen från när man var liten och var i stallet där man fick släpa på alla tunga höbalar och vattenhinkar i 25 minusgrader och samtidigt handskas med så stora djur. Det bygger en bra grund.

Maria gick från tävlingsryttare till hinderbanefantast tack vare sin sambo som håller på med OCR. Nyfikenheten tog till slut överhanden och hon ställde upp i sin första OCR-tävling. Det gick över förväntan och hon tackar alla timmar i stallet som gett en bra grundfysik.

– Jag började löpträna för första gången och det var jobbigt, väldigt jobbigt. Men det gick bättre och bättre på tävling, så jag var hooked.

Nu vill Maria inspirera andra människor till att hitta sin motionsgrej – oavsett om det handlar om promenader, löpträning, hinderbanor eller grodhopp.

– Jag vill verkligen inspirera folk att dels röra på sig mer och hitta sin grej som man brinner för. Jag tjatar inte på folk att löpning är det bästa, utan jag vill att folk ska hitta nånting med rörelse som är hälsosamt på alla sätt. För att må bra inombords – både fysiskt och psykiskt.

– Jag tror att jag kan det – jag får glada tillrop från olika håll att jag har inspirerat folk att ta sig ut fastän att de kanske inte var så sugna, och så känner de sig gladare och lyckligare efteråt när det rört på sig på olika sätt. Det behöver inte vara som jag som kör 100% och elitsatsning, utan bara att komma ut i naturen och röra på sig.

Tänker man på OCR kanske det känns som att tröskeln för att prova på är väldigt hög och bara den svår att komma över – hur ska man då ta sig över en vägg? Det kunde inte vara mer fel, menar Maria som förklarar att alla kan delta på sin nivå.

– Man kan prova gå armgång på ett utegym. Det i kombination med löpning är en bra grund. Alla klarar av ett hinderbanelopp och de allra flesta springer ihop som en rolig grej och hjälper varandra över hinderna.

– Jag hittade det här när jag var 32 år. Det var som att börja leka igen som ett barn, skrattar Maria.

Den största uppmaningen Maria har är ändå att gemene man ska våga sig ut i naturen mer och ta klivet från asfalt och grusvägar ut på skogens stigar.

– Jag tror fler folk skulle må bra av att komma ut i naturen. Det är så avstressande att vara i naturen. Är man i skogen så tänker man på terrängen, vart man sätter fötterna. Så ut med er över stock och sten – det är så mycket härligare och skonsammare än asfalt och grusväg.