Jenny övervakar produktion av Löfbergs nya Equality-kaffe som når butikerna vecka 8. Kommer bl.a. att finnas på ICA, City Gross och Matrebellerna..

"En lansering som vi är lite extra stolta över"

Hallå där Jenny Tegnhed, du har jobbat med Löfbergs nya Equality, berätta mer!

Gärna! Det är en lansering som vi på Löfbergs är lite extra stolta över. För varje sålt paket donerar vi en krona till Regnbågsfonden för att stötta deras arbete att bidra till ett klimat där alla behandlas lika, oavsett vem du är och vem du tycker om. Här valde vi ett ljusrostat kaffe eftersom det är trendigt ljust nu, speciellt hos nästa generation kaffeälskare.

Varför lanserar Löfbergs Equality?
Vi ville ta fram en produkt som är mer än bara ett kaffe. Som berättar mer om Löfbergs, vad vi står för och vill bidra till. Det gör vi på ett bra sätt genom att lyfta jämlikhet och använda regnbågens färger tycker jag. Men vi kan inte förändra världen själva utan behöver hitta kompisar att göra bra saker tillsamman med. Så när vi sedan inledde samarbete med Regnbågsfonden och träffade alla intressanta människor där blev det ännu bättre.

Hur föddes idén?
Vi skissade på ett regnbågskaffe redan när vi designade Next Generation Coffee Lovers-sortimentet. Sedan noterade vi att många stora företag visar att de tar ställning för jämlikhet genom att använda regnbågsflaggan, och tänkte att vi kunde göra samma sak. Vi ringde Kajsa Bergquist, en av styrelsemedlemmarna på Regnbågsfonden, och vi fick jättebra kontakt direkt.

Ja, hur har kontakten med Regnbågsfonden sett ut?
Första gången vi träffades var på vår kaffebar i Stockholm. Jonas Gardell, som är ambassadörer och sitter i styrelsen, kom först – och gick sist. Han tyckte det var riktigt kul och starkt att vi på Löfbergs kontaktat dem för att inleda samarbetet. Att möta alla kreativa och intressanta personer på Regnbågsfonden har gett oss mycket energi, så samarbetet visar verkligen styrkan i att jobba tillsammans.

Vad händer framöver?
Oj, massor! Vi var med på QX-galan i Stockholm förra veckan, och på fredag kör vi en inspirationsfrukost tillsammans med Regnbågsfonden på Urban Deli med speciellt inbjudna gäster. På Alla hjärtans dag kör vi en kärleksfull happening vid vår kaffebar i Stockholm. Sedan laddar vi såklart för lansering i butik som sker vecka 8.

Kul! Och var kan jag köpa Equality?
Vi har den i våra kaffebarer i Stockholm och Karlstad, och den säljs även i Urban Delis tre butiker i Stockholm. I dagligvaruhandeln kommer man hitta den på ICA, City Gross, Matrebellerna och Matöppet. Vi börjar med en limited edition, men vi får se vad det tar vägen!

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.