Källa Blåfall

Pressmeddelande -

LOCUS ENERGY, SEB NORDIC ENERGYS PORTFÖLJBOLAG, TECKNAR AVTAL OM ATT FÖRVÄRVA BLÅFALL UTVIKLING OCH BLIR EN BETYDANDE NORDISK ÄGARE AV SMÅSKALIG VATTENKRAFT

Locus Energy AB har tecknat avtal om att förvärva en vattenkraftsportfölj om 26 tillgångar med en total potentiell produktion om drygt 250 GWh i Norge från en fond förvaltad av Impax Asset Management och Blåfall AS. Portföljen omfattar såväl driftsatta kraftstationer som pågående bygg- och utvecklingsprojekt. Genom förvärvet blir Locus Energy en stor ägare av småskalig vattenkraft i Norden. Köparens finansiering kommer från nordiska institutionella investerare via fonden SEB Nordic Energy.

Locus Energy AB har överenskommit att förvärva 100% av aktierna i Blåfall Utvikling AS från säljarna, den Impax-förvaltade fonden och Blåfall AS. Portföljen består av vattenkraftstillgångar i olika faser, inklusive driftsatta kraftverk, projekt under uppförande och utvecklingsprojekt i både tidiga och sena skeden i elområdena NO2, NO3, NO4 och NO5. Blåfall AS kommer att fortsätta att leverera tjänster till Blåfall Utvikling AS efter transaktionen.

Genom förvärvet av Blåfall Utvikling skapas en plattform för Locus Energys fortsatta expansion i Norge både genom fortsatta projektinvesteringar och genom ytterligare förvärv. Blåfall Utvikling är också ett viktigt steg i Locus Energys mål att skapa en ledande pan-nordisk närvaro inom småskalig vattenkraft och därmed bidra till att skapa starkare, mer hållbara och mer robusta lokala energisystem. Locus Energy har tidigare byggt upp en portfölj av småskalig vattenkraft i Sverige med bas i elområdena SE3 och SE4.

För att kunna tillvarata den småskaliga vattenkraftens fulla potential i Norge, Sverige och Finland krävs en förändrad ägarkompetens i kombination med en progressiv utveckling. Det är med stor tillförsikt som vi nu tar oss an utmaningen att växa ytterligare i Norge och Norden för att bli den bästa aktiva ägaren av småskaliga energitillgångar.

Niklas Sörensen, CEO Locus Energy

Som Nordens största kapitalförvaltare ser vi ett starkt intresse bland våra institutionella investerare för lokal hållbar energiinfrastruktur. Det är med glädje jag konstaterar att vi i vår fond SEB Nordic Energy nu kraftigt ökar exponeringen mot småskalig vattenkraft, som tillsammans med andra småskaliga tillgångsslag skapar ett robust energisystem och möjliggör en hållbar omställning.

Richard Gavel, Portfolio Manager, SEB Nordic Energy

Impax är dedikerade till att investera i övergången till en mer hållbar ekonomi. Vi tar risker i sena utvecklingsskeden, samarbetar med lokala utvecklare och utnyttjar vår interna tekniska och finansiella expertis för att skapa värde från nyetablerade tillgångar. Tillsammans med vår lokala partner Blåfall har vi under de senaste sex åren utvecklat betydande expertis inom den norska småskaliga vattenkraftsmarknaden som vi förväntar oss att fortsätta att dra nytta av genom framtida potentiella investeringar i regionen och teknik. Denna försäljning är ett bevis på vår förmåga att bilda starka lokala partnerskap och bygga högkvalitativa, strategiska plattformar som är mycket attraktiva för långsiktiga kapitalägare.

Babaola Omiyale, Director, PE/Infrastructure Team at Impax

Som utvecklare av småskaliga vattenkraftverk är vi glada över att lämna över stafettpinnen till den nordiska kvalitetsinvesteraren inom förnybar energi, Locus Energy. Vi är medvetna om att Locus strategiskt passar in i den övergripande logiken och ser fram emot att samarbeta med Locus för den fortsatta utvecklingen av portföljen. SEB har en lång historia i Norge och är tillsammans med Locus Energy väl positionerade för både fortsatt tillväxt och för att upprätthålla det långsiktiga engagemang som portföljen innebär för lokala markägare och intressenter.

Per Espen Watle, Chair of the Board, Blåfall AS

Ett team bestående av DNB Markets, Advokatfirmaet Wiersholm, EY och Ramboll har agerat rådgivare till köparen. Ett team bestående av SpareBank 1 Markets, Advokatfirmaet BAHR, Deloitte och Norconsult har agerat rådgivare till säljarna.

Locus Energy, ett portföljbolag till artikel 9-fonden SEB Nordic Energy, investerar i anläggningar för hållbar lokal energiproduktion i Norden som kan uppgraderas med ny teknik för att accelerera utvecklingen. I och med förvärvet av Blåfall Utvikling finns Locus Energy genom direktinvesteringar i 23 svenska och 21 norska kommuner.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Niklas Sörensen, CEO, Locus Energy, niklas@locus.energy +46 70 268 97 35

Richard Gavel, Portfolio manager, SEB Nordic Energy, richard.gavel@seb.se + 46 70 772 32 53