Källa: Vatajankoski

FÖRSTA FÖRVÄRVET AV SMÅSKALIG VATTENKRAFT I FINLAND

SEB Nordic Energys portföljbolag, Locus Energy AB, har idag förvärvat Vatajankoski vattenkraftverk i Kankaanpää kommun, Finland. Säljare är det kommunala energibolaget Vatajankoski Oy. Det är Locus Energys första förvärv av finsk vattenkraft och den andra transaktionen inom hållbara tillgångar i Finland på kort tid.

I slutet av maj 2024 införlivades Mäkelänkangas hybridpark med vind- och solkraft i Hamina kommun i Locus Energys finska portfölj. Med dagens förvärv i Kankaanpää kommun väster om Tammerfors adderas även vattenkraft till portföljen. Säljaren, det kommunala energibolaget Vatajankoski Oy, bedriver verksamhet inom eldistribution, fjärrvärme och energieffektivisering. Det nuvarande verket är från 1952 och Locus Energy planerar för en större uppgradering med modern teknik som optimalt utnyttjar förutsättningarna på platsen.

"Förvärvet av vattenkraftverket i Kankaanpää är i linje med vår grundläggande strategi för värdeskapande: att identifiera hållbara tillgångar med betydande uppgraderingspotential och därmed bidra till att stärka det lokala energisystemet ”. säger Niklas Sörensen, VD på Locus Energy.

”Vi är glada över att ha hittat en ny ägare som med kompetens och långsiktigt nordisk kapital tar ansvar för att modernisera anläggningen och tillvara dess fulla potential”, säger Pekka Passi, VD på Vatajankoski Oy

”SEB Nordic Energy styr institutionellt kapital till lokala projekt som bidrar till att både minska energibristen och accelerera hållbarhetsomställningen i nordiska kommuner – uppgradering av lokal vattenkraft är ett bra exempel på det”, säger Elin Löfblad,portföljförvaltare, SEB Nordic Energy

SEB Nordic Energyär en fond som fokuserar på direktinvesteringar i infrastrukturtillgångar inom förnybar energi i Norden. Investeringar görs i småskalig vattenkraft, vindkraft, solenergi och bergvärme, både genom nybyggnation och genom uppgradering av befintliga anläggningar för att öka effektiviteten och energiproduktionen. Fonden är öppen professionella investerare med en investeringshorisont på mer än 15 år och är en s k artikel 9-fond med hållbara investeringar som mål. Fonden förvaltas inom divisionen SEB Asset Management som erbjuder ett komplett utbud av kapitalförvaltnings- och rådgivningstjänster, inklusive fondförvaltning. SEB Nordic Energy | SEB (sebgroup.com)

Locus Energy är ett portföljbolag till SEB Nordic Energy, och investerar i anläggningar för hållbar lokal energiproduktion som kan uppgraderas med ny teknik för att accelerera utvecklingen och är idag närvarande genom direktinvesteringar i 52 nordiska kommuner.

Niklas Sörensen,VD, Locus Energy. niklas@locus.energy +46 70 268 97 35

Elin Löfblad, Portfolio manager, SEB Nordic Energy, elin.lofblad@seb.se + 46 70 739 29 86

Kategorier

Locus Energy är långsiktig aktiv ägare och utvecklare av lokal infrastruktur för hållbar energiproduktion i Norden. Bolaget är ett partnerskap mellan SEB Investment Management AB och Locus Infra AB. Bolaget har tillgång institutionellt kapital från artikel 9-fonden SEB Nordic Energy, där nordiska institutionella investerare i dagsläget investerat cirka 4 MDR SEK. Locus Energys affärsidé är att förvärva och uppgradera anläggningar inom småskalig vattenkraft, vindkraft, värme- och kraftvärmeverk samt elnät för att producera mer lokal energi och möta framtidens miljökrav

Niklas Sörensen

Presskontakt VD 0702689735

Energi på nära håll. För en framtid på lång sikt.

Locus Energy är en långsiktig aktiv ägare och utvecklare av småskalig hållbar infrastruktur för energiproduktion i Norden.

Locus Energy

Skeppsbron 24