Locus Energy om småskalig vattenkraft i SEB Green Bond Report

Locus Energy om småskalig vattenkraft i SEB Green Bond Report

Redan idag svarar småskalig vattenkraft för upp mot 17 procent av den effekt som behövs när elsystemet belastas som mest i stora områden av Sverige.

Den goda nyheten är att många av de småskaliga vattenkraftverken är underutnyttjade och har stor potential att uppgraderas för att bidra till ökad stabilitet och motståndskraft i elsystemet, och samtidigt möta moderna miljövillkor

I den senaste upplagan av SEB Green Bond Report skriver Erik Tillberg, partner och medgrundare på Locus Energy och Elin Löfblad, portföljförvaltare på SEB Investment Management om den småskaliga vattenkraftens betydelse för energiomställningen