Foto: Björn Thundal

Pressmeddelande -

BORLÄNGE ENERGI LÄMNAR ÖVER STAFETTPINNEN FÖR DE SMÅSKALIGA VATTENKRAFTSTATIONERNA

SEB Nordic Energys portföljbolag, Locus Energy AB, har förvärvat AB Borlänge Energis sju småskaliga vattenkraftstationer. Med förvärvet stärker SEB Nordic Energy ytterligare sin närvaro i Dalarna och kompletterar portföljen av redan befintliga investeringar i såväl vattenkraft som vindkraft.

Kommunfullmäktige i Borlänge beslutade tisdagen den 18 juni att ge Borlänge Energi befogenhet att sälja bolagets portfölj om sju småskaliga vattenkraftstationer i Borlänge, Säters och Ludvika kommuner till Locus Energy AB. Verken har en årsmedelproduktion om ca 6,8 GWh och samtliga anläggningar är belägna i Grängshammarsån, ett biflöde till Dalälven, i elområde SE3. Det är den fjärde affären som Locus Energy genomför i Dalarna under våren 2024 efter att i mars förvärvat Trollberget utanför Falun, i april ingått partnerskap med Dala Vind för utvecklingen av Fageråsens vindpark i Malung-Sälen samt tidigare i juni förvärvat en privat vattenkraftsportfölj i bland annat Västerdalälven.

"Vi är mycket glada för förtroendet från Borlänge Energi att överta ansvaret för den fortsatta utvecklingen av denna lokala vattenkraftsportfölj. Vi ser betydande möjligheter att med rätt investeringar såväl utveckla energiproduktionen som att framtidssäkra stationerna för att möta nya och högre miljökrav”. säger Niklas Sörensen, VD på Locus Energy.

”Borlänge Energi har gjort bedömningen att en ny ägare med spetskompetens inom småskalig vattenkraft och stark långsiktig investeringsförmåga skapar den bästa förutsättningen att långsiktigt säkra Borlänges småskaliga vattenkraft för Dalarnas och bygdens bästa. En sådan ny aktiv ägare med bättre förutsättningar att utveckla verksamheten än Borlänge Energi har vi funnit i Locus Energy”, säger Mats-Erik Olofsson, VD på Borlänge Energi

”Vår investering i Borlänge är ett bra exempel hur SEB Nordic Energy kan styra institutionellt kapital till lokala projekt som bidrar till att både minska energibristen och accelerera hållbarhetsomställningen i nordiska kommuner, säger Elin Löfblad, portföljförvaltare, SEB Nordic Energy

Ett team bestående av Delphi Advokater (juridik) och Morris Law (miljö) har varit rådgivare till köparen.

SEB Nordic Energy är en fond som fokuserar på direktinvesteringar i infrastrukturtillgångar inom förnybar energi i Norden. Investeringar görs i småskalig vattenkraft, vindkraft, solenergi och bergvärme, både genom nybyggnation och genom uppgradering av befintliga anläggningar för att öka effektiviteten och energiproduktionen. Fonden är öppen professionella investerare med en investeringshorisont på mer än 15 år och är en s k artikel 9-fond med hållbara investeringar som mål. Fonden förvaltas inom divisionen SEB Asset Management som erbjuder ett komplett utbud av kapitalförvaltnings- och rådgivningstjänster, inklusive fondförvaltning. SEB Nordic Energy | SEB (sebgroup.com)

Locus Energy är ett portföljbolag till SEB Nordic Energy, och investerar i anläggningar för hållbar lokal energiproduktion som kan uppgraderas med ny teknik för att accelerera utvecklingen och är idag närvarande genom direktinvesteringar i 51 nordiska kommuner.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Niklas Sörensen, VD, Locus Energy, niklas@locus.energy +46 70 268 97 35
Elin Löfblad, Portfolio manager, SEB Nordic Energy, elin.lofblad@seb.se + 46 70 739 29 86

Regioner

Locus Energy är långsiktig aktiv ägare och utvecklare av lokal infrastruktur för hållbar energiproduktion i Norden. Bolaget är ett partnerskap mellan SEB Investment Management AB och Locus Infra AB. Bolaget har tillgång institutionellt kapital från artikel 9-fonden SEB Nordic Energy, där nordiska institutionella investerare i dagsläget investerat cirka 4 MDR SEK. Locus Energys affärsidé är att förvärva och uppgradera anläggningar inom småskalig vattenkraft, vindkraft, värme- och kraftvärmeverk samt elnät för att producera mer lokal energi och möta framtidens miljökrav

Niklas Sörensen

Presskontakt VD 0702689735

Energi på nära håll. För en framtid på lång sikt.

Locus Energy är en långsiktig aktiv ägare och utvecklare av småskalig hållbar infrastruktur för energiproduktion i Norden.

Locus Energy

Skeppsbron 24