Laddning i fokus hos LKP

Laddning i fokus hos LKP

Det nya mobilitetshuset Svane är ett stort steg gentemot en miljösmart och innovativ parkeringsbransch. En aspekt av detta kliv är det höga antalet laddplatser som erbjuds i huset.

- Vi konstaterar att vår satsning på miljö och hållbar mobilitet resulterat i ett högt antal laddbara bilar per invånare jämfört med andra svenska kommuner. Därför behövs det nu fler möjligheter att ladda elbilar, säger Paul Myllenberg, VD på Lunds kommuns Parkerings AB.

LKP genomförde under 2018 en upphandling kring en helhetslösning av elbilsladdning. Eways valdes ut som exklusiv laddoperatör och laddstationerna levererades i samarbete med den svenska laddstationstillverkaren Charge Amps.

- Vi är mycket stolta att en framstående kommun som Lund har valt oss som laddoperatör och vi ser framemot att tillsammans med Charge Amps och LKP bygga ut laddinfrastrukturen i Lund de kommande åren. Vårt mål är att kommande generationer skall bli fossilfria och denna affär är ett tydligt kvitto på att vi har ett attraktivt och hållbart erbjudande, säger Niclas Sahlgren, VD på Eways.

Regioner

LKP AB, som är en förkortning för Lunds Kommuns Parkerings Aktiebolag, är ett parkeringsbolag som till 100% ägs av Lunds Kommun. LKP ansvarar för kommunens tomtmarksparkering och de parkeringshus som uppförts. Idag hanterar LKP cirka 10 000 parkeringsplatser dagligen och är ansvariga för sju egna parkeringshus.

Eways är en oberoende laddoperatör som gör det lätt för både företag och privatpersoner att välja elbil. Vi erbjuder enkel, snabb och säker laddning hemma, vid arbetsplatsen och publikt. Vi hjälper våra kunder genom hela processen från idén om att kunna ladda bilar, hela vägen till driftsättning och övervakning av laddstationer samt slutligen nedmontering och återvinning. Eways innovativa molntjänster möjliggör övervakning, statistik, lastbalansering och betalningslösningar.

Charge Amps är ett svenskt tillväxtbolag som utvecklar smarta, användarvänliga laddlösningar med design i framkant och avancerad mjukvara för laddbara bilar. Charge Amps underlättar för elbilsägaren genom väldesignade laddboxar med lätta laddkablar samt en omfattande molntjänst. All utveckling och tillverkning sker i Sverige och Charge Amps utvecklare samarbetar med Koenigseggs co-designer Joachim Nordwall. Bolaget grundades 2012, omsätter 25 miljoner och laddar idag bilar på 32 marknader globalt. Läs mer på https://charge-amps.com/

Paul Myllenberg

Vi skapar miljösmarta, enkla parkeringar nära dig!

Lunds Kommuns Parkerings AB

Lunds Kommuns Parkerings AB är ett parkeringsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar parkeringsanläggningar i Lund. Vår stora uppgift är att göra Lund mer tillgängligt för boende, besökare och verksamheter genom att skapa miljösmarta parkeringslösningar. Vi arbetar aktivt för att LKP AB ska vara miljösmart, enkelt och nära! Vi arbetar hårt med vårt miljöarbete då vi vill förbättra Lunds miljö genom att skapa hållbara och praktiska parkeringsalternativ, samt bidra till en innovativ och funktionell stadsmiljö. Vi vill även vara nära våra kunder för att kunna bidra till stadsutvecklingen, men också för att förenkla kundernas vardag. Det ska vara lätt att hitta våra anläggningar samt enkelt att använda dem på alla sätt.

Vår vision är att kunna skapa miljösmarta, enkla parkeringar nära dig!

LKP AB är helägt av Lunds kommun. Bolaget äger och förvaltar åtta egna mobilitetshus, men ett nionde på gång, med snart sammanlagt ca 4200 bilplatser. Bolaget förvaltar i övrigt ca 20 000 p-platser på olika parkeringar i Lund. Bolagets anläggningar är strategiskt placerade och lätta att nå ifrån alla infarter till Lund.
Bolagets mål är att tillgodose behovet av parkeringslösningar i Lund och erbjuda bästa möjliga parkeringsservice.
Bolagets största parkeringsanläggningar finns i Lunds centrala delar. Vi ansvarar för parkeringsövervakning och skötsel av egna parkeringsområden samt andra fastighetsägares parkeringsplatser enligt avtal.

Läs mer om oss och vår verksamhet på www.lkpab.se!

LKP

Kung Oskars väg 11 B