Sedan 2014 har Sofia Jannok Foundation delat ut stipendier till personer som verkat för urfolks rätt att existera och skydd av land och vatten.

Sofia Jannoks stiftelse delar ut 90 000 kr till samiska konstnärer

– Tiden var inne att ta vid tidigare generationers röster och föra kampen för rättvisa, upprättelse och rättigheter vidare, säger Sofia Jannok om stiftelsen hon drivit sedan 2011.

2021 års stipendium tilldelas de samiska konstnärerna Máret Ánne Sara, Anders Sunna och Pauliina Feodoroff, som just nu skriver historia på Venedig konstbiennal.

Genom åren har Sofia Jannok genom sin stiftelse delat ut stipendier till personer eller sammanhang som verkat i projekt av och för urfolk, både inom och utanför Sápmi. Att jobba för framtida generationer inom urfolk i karga tider av klimatkris och strukturellt förtryck är något hon bryr sig extra mycket om.

2021 års stipendium på 30 000 kr vardera tilldelas konstnärerna Máret Ánne Sara, Anders Sunna och Pauliina Feodoroff för att med sin konst ha utmätt ett eget universum för Sápmi och för att ständigt flytta fram positionerna för vad konsten är kapabel till när det kommer till att förändra världen.

Dessa tre konstnärer från tre olika områden av Sápmi (Norge, Sverige, Finland) intar just nu den 59:e konstbiennalen i Venedig (Italien) 2022 med en alldeles unik företeelse: de gör om den nordiska paviljongen till en samisk paviljong, The Sámi Pavilion, kurerad av OCA (Office for Contemporary Art Norway) som slår upp portarna idag (21 april). Konstnärerna representerar här sitt samiska hemland, Sápmi. Detta är ett historiskt ögonblick – för första gången blir enbart samiska konstnärer presenterade i en nationell paviljong på Venedigbiennalen, och för första gången blir samerna erkända som en nation i en paviljong som bär dess eget namn.

Citat Máret Ánne Sara om sin senaste konst:

– Sedan den långa, hårda kamp som min familj genomlidit mot norska staten för att skydda vår renhjord från tvångsslakt, så har det inom mig väckts ett starkt behov att söka och manifestera något slags tro och hopp.

Vad händer när en främmande världssyn kriminaliserar dina traditioner och kapitaliserar naturen?

Citat Anders Sunna om sin senaste konst:

– Min familj har förlorat allt när det kommer till renskötseln.

– Varje målning är från ett decennium, från 1970-talet till idag, med berättelser om vad som hänt min familj, både från juridiska handlingar men också sådant som inte finns på papper.

Citat Pauliina Feodoroff om sin senaste konst:

– Jag försöker förändra livet för mig och för mitt folk.

– Jag vill inte längre titta så mycket på vad vi har förlorat, utan jag vill fokusera på det som vi fortfarande har kvar.

Om stiftelsen

När jag började turnera med musiken utanför Sápmi i 20-årsåldern slogs jag direkt av hur lite man i allmänhet vet om oss samer och hur drastiskt detta påverkar villkoren för mig att kunna leva fritt som same, säger Sofia Jannok som ofta möttes av frågor om samer, men nästan inga om sin musik, trots att det senare var anledningen till varför hon var i det offentliga rummet. Bland institutioner, journalister och politiska ledare var inte vetskapen om den samiska kulturen nämnvärt större. Detta måste påverka beslut som rör Sápmi, insåg hon, till exempel i frågor om land och vatten, om kultur och språk eller om synen på samer.

Den insikten kändes mer skrämmande än något annat jag kände till och jag förstod att tiden var inne att ta vid tidigare generationers röster och föra kampen för rättvisa, upprättelse och rättigheter vidare, säger Sofia Jannok.

Av den anledningen grundade hon en stiftelse i eget namn för att ha en plattform där hon kunde kanalisera detta utan att alltid behöva ta upp det på musikscenen.

Jag kände att jag inte bara ville prata och sjunga om dekolonisering och kärleken till mitt Sápmi utan också göra något för att stötta dessa viktiga element – att verka för urfolks rätt att existera på egna villkor och att skydda förmödrars marker från vidare exploatering.

Kamp för skogen

De senaste två åren har Sofia Jannok Foundations fokus legat på att skydda Sápmis sista natur- och hänglavsskogar från den massiva skövling Sverige bedriver som på sex decennier förstört renens marklavsbete med hela 70 %.

Inom min egen sameby Luokta-Mávas såg vi vintern 2020 hotet mot vårt levnadssätt i vitögat när statliga Sveaskog skulle avverka 700 hektar oersättlig skog, säger Sofia Jannok.

Dessa skogar ligger inom samebyns vinterbetesmarker, som redan till stora delar är kalavverkade. Samebyns medlemmar kände att de inte hade någon tid att förlora och inledde en internationell kampanj för att bilda opinion mot detta och lyckades stoppa kalhuggningen. (Se #StandWithLuoktaMávas.) I dagsläget jobbar stiftelsen vidare aktivt med just denna fråga och musiken fyller en funktion då Sofia Jannok skänker intäkterna från sin låt “Lávvu” till stiftelsens arbete för skogen. Målsättningen är att freda skogarna juridiskt för all framtid – i hela Sápmi.

Kampen började inte med oss och den slutar inte där heller, avslutar Sofia Jannok.

Datum:

21 april - The Sámi Pavilion med konstnärerna Máret Ánne Sara, Anders Sunna & Pauliina Feodoroff invigs på the 59th International Art Exhibition of La Biennale di Venezia 2022.

1 maj - Sofia Jannok ger en enda konsert i år och den är på Stora teatern i Göteborg.