Lucifer är här med nya albumet ”Lucifer IV”

Multinationella heavy rock-megaliten Lucifer är här med nytt album!

Den multinationella heavy rock-megaliten från Stockholm, Lucifer, definieras av sitt väldigt tunga 70-talshårdrocksound, kryddat med en ansenlig dos proto-heavy metal och doom. De huvudsakliga influenserna inkluderar grupper som Black Sabbath, Pentagram, Blue Öyster Cult, 70-talets Heart och Fleetwood Mac. Lucifer har nära 200 konserter bakom sig och har turnerat i USA, Kanada, Japan och Europa flertalet gånger och spelat på välkända festivaler som Kiss Kruise, Psycho Las Vegas, Hellfest, MetalDays, Sweden Rock, Desertfest och framträtt på den klassiska tyska kult-TV-showen Rockpalats två gånger, bara för att nämna några exempel.

Gruppen grundades 2014 i Berlin av The Oaths frontkvinna Johanna Sadonis – i dag Johanna Platow Andersson – och bestod initialt av medlemmar från Cathedral, Angel Witch och Ladytron. Deras första album, ”Lucifer l”, skrevs av Johanna och Cathedrals Garry Jennings. Det gavs ut av det brittiska skivbolaget Rise Above och gav omedelbart Lucifer internationell uppmärksamhet.

I och med medlemsbyten och Johannas flytt från Berlin till Stockholm 2016, var Lucifer redo för kapitel två. I Nicke Andersson, känd från sina grupper The Hellacopters, Swedish Music Hall of Fame-invalda Entombed, Imperial State Electric, Death Breath med flera, fann Johanna en tung låtskrivarpartner.

Snart kontrakterades Lucifer till Century Media/Sony Music och Johanna och Nicke skrev och producerade albumen ”Lucifer ll” och ”Lucifer lll” i Nickes studio, Honk Palace i Stockholm. Dessa följdes av placeringar på både svenska, tyska, brittiska och amerikanska försäljningslistor och ledde till nomineringar för Bästa hårdrock/metal-album på (P3 Guld), Årets Hårdrock/metal (Gaffa) och nominering i kategorin Hård rock/metal (Grammis). Mellan albumen har Lucifer släppt ett antal singlar som inte funnits på med albumen och som snabbt har blivit eftersökta samlarobjekt. Outtröttligt turnerande och jobb i studion har gjort Lucifer till ett explosivt liveband och en pålitlig källa för tidlös rock'n'roll.

Lucifer spillde ingen tid under pandemin, utan utnyttjade möjligheten att skriva och spela in ytterligare en fullängdare. Den inleder ett nytt kapitel och dyker ännu djupare in i det kolossala riket av gammaldags rock, med en tung morbid vinkling. För detta opus tog de in gitarristen Linus Björlunds Studio Ryssviken för ett ännu mer obevekligt pumpande trumsound, för att sedan fortsätta arbetet på Honk Palace.

Denna gång har Lucifer expanderat antalet låtskrivare i bandet: Johanna har inte bara skrivit nytt material tillsammans med Nicke, utan även med gitarristerna Linus Björklund och Martin Nordin. Med ”Lucifer IV” fortsätter gruppen stadigt att bygga sin egen rockhistoriska grund, tegelsten för tegelsten.