Lovisa Jennervall kommer med sitt första soloalbum!

Lovisa Jennervall - Between you and me - release 9 september

Den 9 september släpper Lovisa Jennervall sitt första soloalbum Between you and me via skivbolaget Prophone Records. Musiken kan beskrivas som personlig, modern jazz med starka melodier och förtroliga texter på både svenska och engelska. Vid sin sida har hon vännen, kollegan och mentorn Isabella Lundgren i rollen som producent, vilket gör att varje beslut och varje ton tagits med stor omsorg. Det nya materialet tas med på turné under hösten 2022.

Lovisa Jennervall är en hyllad jazzsångerska, kompositör och arrangör som synts och hörts på många scener runtom i Sverige de senaste åren. Hennes röst har beskrivits som berörande, genuin och varm. Hon har förmågan att genom sin musik skapa berättelser som får lyssnaren att vilja höra varje ton, varje dynamisk förändring. Mest känd är hon från den prisade jazzkvartetten Ellas Kapell men hon hittas också i projekt som Lovisa Jennervall Wind Ensemble och Sture Kvintett.

Det har sagts att rösten är själens spegel, och det är inte svårt att förstå varför. När stämbanden slår mot varandra och bildar en ton så lyssnar människor med särskild angelägenhet. Det finns inga tangenter, strängar eller stockar att gömma sig bakom, instrumentet är den mänskliga kroppen, och tonen som produceras är alltid en resa inifrån och ut, aldrig utifrån och in.

Att använda rösten som instrument gör en särskilt sårbar, och det är just därför den berör oss. Men för den som producerar tonen, kommer sårbarheten också med stora utmaningar.

Året 2018 träffade jag Lovisa Jennervall för första gången. Den unga kvinna jag då mötte var fylld av lika mycket längtan som bävan. Längtan- efter att förvandla det som pågick inuti henne till musik, Bävan - för att det som kom ur henne , inte skulle vara tillräckligt.

Det är hur vi tar oss an sårbarheten som avgör hur vi kommer att göra musik, och Lovisa har alltid tagit sig an sårbarheten med en rörande uppriktighet. Det förstod jag redan första gången jag hörde hennes stämband producera en ton. Det förstod jag i hennes omättliga nyfikenhet och hennes vetgiriga arbete att inte bara bli bättre på sitt hantverk, utan att bli bättre på att kommunicera det som är sant.

Det finns en sådan oerhörd kraft i att kunna spegla sig i någon annan. Kanske är det ett av våra största behov som människor; att höra någon säga Jag har känt likadant.

Så skrev Lovisa när vi började arbeta med skivan som du nu håller i din hand. Det är en skiva med musik sprungen ur hennes bävan, som hon själv uttrycker det:

Det här kompositionerna bottnar i smärtan- I kroppshat, i hjärtesorg, i skadade rötter och i separationsångest.

Under de fyra år jag haft äran att gå bredvid Lovisa har jag sett henne förvandla sin bävan till musik och handling. Den röst som tidigare tvekade, vågar nu kasta sig ut på okänt vatten- inte för att det plötsligt blev enkelt att göra det, inte för att sårbarheten ersattes med ett påklistrat självförtroende- utan för att det är i själva sårbarheten som hennes styrka ligger och alltid har legat.

Musiken som du ska få lyssna till har krävt mod, tårar, eftertanke och samarbete. Varenda ton som Lovisa och hennes band spelar har valts med omsorg och varsamhet ,och det är en ära för mig att få välkomna dig in i deras värld. En värld som pekar mot vår gemensamma mänsklighet, den som vi alltid hittar i smärtpunkterna.

Som Lovisa själv skrev:

Men kompositionerna bottnar också i kraften att vi är många, att vi håller varandras händer när det blåser. Och förhoppningsvis skapar musiken en direktlinje mellan mina smärtpunkter och dina.

Isabella Lundgren 20/4 2022

Lovisa Jennervall - sång