Anette Askvik

Anette Askvik sjunger om att hitta tillbaka till sig själv och varandra.

"Nærmere enn du tror" är första låten från Anette Askviks nya album "Lyden av snø", som släpps den 1 december

Låten handlar om att hitta tillbaka till sig själv och varandra.

Vi ser så mycket lidande och omänsklighet. Nyhetsbilden präglas av rädsla, katastrofer och lätt underhållning sida vid sida. Vi bombarderas med intryck. Om vi ska göra bra val för oss själva och vår omgivning måste vi stanna upp och känna efter. ”Jag kände själv ett stort behov av att sakta ner. Nu sitter jag på bakgården och mediterar varje dag, jag slutade titta på tv och läsa rädsla-baserade nyheter, jag badar i floden året runt och går barfota i snön. Jag lyssnar mer på mitt hjärta än på mitt huvud.

Vi är först och främst människor. Vi är en familj. Vi lånar en bit mark som vi bor på ett litet tag. När julen närmar sig är det sannolikt många som känner sig ensamma och har hemlängtan. När vi verkligen lyssnar kan vi nästan känna hur vi alla är sammankopplade. Vi kan därför göra medvetna val för att förbättra oss själva och allt omkring oss".

Anette Askvik är en artist, kompositör och producent från Stavanger i Norge. Hittills har hon gett ut tre studioalbum; "Liberty", "Multiverse" och “With Every Cell” via skivbolaget Bird Records. Anette Askvik har spelat på världens största hi-fi-mässor och har turnerat ensam och med band i både Norge och resten av världen och hon har även skrivit musik till film och TV.