Pressad livsmedelsindustri behöver ansvarsfulla avtal

Årliga lönekostnadsökningar på närmare fem procent i kombination med minskad produktivitet har kastat in livsmedelsindustrin i en lönsamhetskris. För att krisen inte ska fördjupas krävs ansvarsfulla uppgörelser i avtalsrörelsen. Det skriver Livsmedelsföretagen i en debattartikel i Dagens industri på måndagen.

- Som lågmarginalbransch är livsmedelsindustrin extra känslig för stora kostnadsökningar och just detta har drabbat branschen under senare år, säger Livsmedelsföretagens VD Agneta Dreber.

Primärt är det kostnaderna för löner och råvaror som ätit upp stora delar av en redan låg lönsamhet. Lönekostnaderna har ökat med i snitt 4,5 procent de senaste åren. Råvarupriserna sprängde förra året alla tidigare rekord. Visserligen har råvarupriserna därefter sjunkit, men de ligger generellt över genomsnittspriset 2007. Därtill bröts den positiva produktivitetsutvecklingen inom livsmedelsindustrin 2007, vilket i kombination med de ökande kostnaderna har urgröpt lönsamheten.

- Livsmedelsarbetarförbundet påstår att livsmedelsindustrin uppvisar ökad produktivitet och att det inte är lönerna som är bekymret utan råvarupriserna. Men det stämmer således inte, säger Agneta Dreber.

I debattartikeln poängteras att det är samtidigt det är stora skillnader i lönsamhetsutvecklingen inom och mellan olika delar av livsmedelsindustrin.

- Det är därför viktigt att löner, arbetstider och andra villkor fastställs med utgångspunkt från respektive företags förhållanden, säger Agneta Dreber

Läs hela debattartikeln i bifogat dokument.