Ny konjunkturbarometer: Högtryck i livsmedelsindustrin

Hjulen snurrar allt snabbare hos livsmedelsproducenterna i Sverige. Livsmedelsföretagens, Li:s, nya konjunkturbarometer visar en mycket tydlig förstärkning av lönsamheten under årets första kvartal.

- God styrfart och förbättrad lönsamhet i livsmedelsindustrin, Sveriges fjärde största industrigren, tjänar som en bra symbol för den svenska ekonomins återhämtning just nu, säger Li:s VD Agneta Dreber

Bakom den positiva utvecklingen ligger ökade produktionsvolymer samtidigt som insatsråvarorna har blivit billigare. Produktionsökningen låg enligt Li:s omsättningsviktade konjunkturindex på knappa 73 vilket signalerar en volymökning om cirka 2 procent, klart över genomsnittet de senaste 10 åren. För den närmaste framtiden innebär det möjligheter till ökade investeringar.

Försäljningen ökade på både hemma- och exportmarknaden. Framöver förväntar sig livsmedelsföretagen ett starkt andra halvår, i stort sett i linje med utfallet under första kvartalet.

- Företagen tror sig också kunna bryta den långvariga trenden av personalreduceringar. De ser snarare möjligheter att nyanställa under andra halvåret 2010, säger Li:s chefsekonom Carl Eckerdal

Mer information:

Carl Eckerdal
Chefsekonom, Li
tel: 08-762 61 96
carl.eckerdal@li.se

Ladda ned hela konjunkturbrevet nedan.