Livsmedelsföretagen räknar med ökad produktion

Sveriges livsmedelsföretag, landets fjärde största industrigren, räknar med en ökad produktion under första halvåret 2010. Det visar bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagens, Li:s , nya konjunkturbarometer.

- Livsmedelsföretagens förväntningar på produktionen är höga. Nu hoppas vi också att lönsamheten kan följa med uppåt. Här är utfallet i den pågående avtalsrörelsen oerhört viktigt, säger Li:s VD Agneta Dreber

Ett indexvärde på 70 markerar den enskilt mest optimistiska produktionsprognosen alltsedan 2002 då Li började sammanställa företagens syn på framtiden. I snitt räknar företagen i konjunkturbarometern med att öka produktionen med 1-2 procent. För 2009 låg produktionsökningen för hela livsmedelsindustrin på knappt 0,8 procent.

Företagen räknar med blygsamma prisökningar i konsumentledet trots att råvarupriserna förväntas öka med i genomsnitt 3 procent under perioden.

- Fortsatta rationaliseringar kommer därmed att krävas för att livsmedelsföretagens lönsamhet skall ta sig upp till en stabil nivå, säger Li:s chefsekonom Carl Eckerdal

Kontaktperson: Carl Eckerdal, tel: 08-762 61 96, mobil: 0704-97 11 98.

Konjunkturbarometern i sin helhet finns bifogad