Inbjudan pressträff 17 april: Ny undersökning om förtroendet för livsmedelsindustrin presenteras

Hur stort är konsumenternas förtroende för livsmedelsindustrin efter hästköttsskandalen? Och vad ska branschen göra för att förbättra förtroendet? Svaren på dessa och andra frågor ges i en ny undersökning som Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist presenterar vid en pressträff nu på onsdag den 17 april. Då presenteras också en ny rapport som bland annat avslöjar vilka matvanor svenskarna skäms mest över.·  Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist presenterar färska förtroendesiffror, där konsumenter och företag bl a svarat frågan på vad livsmedelsindustrin behöver vidta för åtgärder för att stärka förtroendet. Undersökningen innehåller också siffror om hur villiga konsumenterna är att betala för högre matkvalitet m.m.Program pressträff:

·  Den nya rapporten Inte vilken industri som helst släpps också på pressmötet. Rapporten tar bland annat upp vilka matvanor konsumenterna skäms mest över, livsmedelsindustrins betydelse för den svenska ekonomin och hur de nya svenskarna bidrar till ökad matexport.

·  På pressmötet avslöjas också vilket företag som utsetts till Årets livsmedelsexportör 2013. Priset delas ut senare under dagen av landsbygdsminister Eskil Erlandsson på seminariet Livsmedelsföretagens matdag dit respresentanter för media också är välkomna.

När: Onsdag 17 april kl 10-11.

Var: Södra Teatern i Stockholm, Mosebacke Torg 1-3

Anmälan till: pressmote@li.se

Kontakt: Peter Wannding, tel: 0730-32 65 13, peter.wannding@li.se

Efter seminariet serveras smakprov från några av landets främsta livsmedelsproducenter.

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Livsmedelsföretagen verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.