Henrik van Rijswijk, förhandlingschef på Livsmedelsföretagen

Förhandlingarna om anställningsskydd och omställning avslutade utan att överenskommelse kunnat träffas

Förhandlingarna om ändringar i LAS och om nya omställningsregler strandade strax innan midnatt mot den 1 oktober utan att enighet kunde uppnås, endast några minuter innan tidsfristen gick ut. Detta innebär att det inte kommer att bli någon partsgemensam överenskommelse om nya regler. I stället kan vi vänta oss att Riksdagen eller regeringen föreslår lagstiftning i frågeställningarna. Livsmedelsföretagens förhandlingschef är besviken men hoppas nu på en ändring i gällande lagstiftning utifrån den utredning som utförts som del i januariöverenskommelsen.

Sedan hösten 2019 har arbetsmarknadens samlade parter bedrivit förhandlingar om ändringar av anställningsskyddsreglerna i lagen om anställningsskydd (LAS) och om nya omställningsregler. Förhandlingarna behövde vara klara idag, den 1 oktober, och med bara minuter till deadline stod det i natt klart att parterna stod för långt ifrån varandra i ett antal viktiga frågor varför förhandlingarna avslutades.

– Det är naturligtvis jättetråkigt att vi inte lyckades komma i mål med förhandlingarna. Vi stod helt enkelt för långt ifrån varandra. Detta trots att vi var beredda att kompromissa, säger Henrik van Rijswijk, förhandlingschef på Livsmedelsföretagen.

Under hela september månad 2020 har ett mycket intensivt förhandlingsarbete skett mellan parterna i syfte att uppnå en överenskommelse och på vis undvika lagstiftning. Den sista veckan av september har förhandlingarna bedrivits i stort sett dygnet runt. Men, med bara några minuter kvar till deadline strandade alltså förhandlingarna utan att avtal ingåtts.

– Min inställning är att man inte ska avtala bara för avtalandets skull. Ska vi som arbetsgivarrepresentanter ingå ett avtal behöver vi vara säkra på att detta på lång sikt kommer att öka företagens vilja och möjlighet att anställa och därigenom utveckla svensk ekonomi och välfärd, fortsätter Henrik van Rijswijk.

Parallellt med parternas förhandlingar har staten beställt en utredning om eventuella behov av ändringar i LAS. Utredningen leddes av justitierådet Gudmund Toijer och presenteras i juni 2020 som SOU 2020:30 och innehåller ett antal genomgripande förslag om modernisering och ändringar av LAS. Utredningen är tänkt att ligga till grund för regeringens proposition om arbetsmarknadens parter inte lyckats komma överens genom avtal. Något som nu alltså inte visat sig vara möjligt.

Det är nu upp till regeringen att utifrån förutsättningar i den så kallade januari-överenskommelsen lagstifta om ändringar i anställningsskyddet.

– Vi bedömer en lagstiftning enligt Toijers mycket välskrivna utredning som en bra lösning under rådande omständigheter, avslutar Livsmedelsföretagens förhandlingschef Henrik van Rijswijk.

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga. Livsmedelsföretagen har cirka 800 medlemsföretag som sysselsätter närmare 50 000 personer, omsätter 195 miljarder kr/år och tillsammans utgör Sveriges tredje största industrigren.