Så går det för Matlandet Sverige

Så går det för Matlandet Sverige

Hur går det för visionen att göra Sverige till Europas nya matland?  Ja, det var frågeställningen på ett seminarium som Visit Sweden, Jordbruksverket och Exportrådet arrangerade här i Almedalen på tisdagen.

På pluskontot finns en ökat förtroende. Undersökningar visar att svenska folket har en allt större tillit till svensk mat och dryck. Det är också allt fler som tror på själva matlandetvisionen.

Exportmål inom räckhåll
På listan över det som går åt rätt håll finns även den svenska livsmedelsexporten. Första kvartalet i år ökade exporten av mat och dryck med 9 procent jämför med samma period ett år tidigare.  Målet - att den svenska livsmedelsexporten ska uppgå till 100 miljarder kronor år 2020 - ligger inom räckhåll

Kockframgångar kan öka matturism
Tommy Mylllymäkis silvermedalj på kock-VM tidigare år har ytterligare förstärkt bilden av Sverige som ett land fullt av duktiga kockar och finkrogar. Förhoppningen är att det ska bidra till en ökad matturism till Sverige och ett ökat intresse för svenska råvaror.

Fast när det gäller turismen måste det svenska gastronomiska undret spridas nedåt i restauranghierarkin. Inte minst vägkrognätet behöver utvecklas, enligt Myllyimiäki, som fick fullt medhåll av publiken.

Svenska mjölbönder på utdöende?
På minuskontot i Matlandet Sverige finns också utvecklingen inom delar av primärproduktionen. Karin Hallgren från Svensk Mjölk varnade för att vi inte kommer att ha några svenska mjölkbönder kvar i framtiden, och efterlyste konkreta åtgärder från landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Oklart om nya jobben…
Det övergripande målet med matlandetsatsningen är att skapa 20 000 nya jobb i livsmedelsbranschen fram till 2020 räknat från 2008. Några tydliga sifferfakta om hur det går finns dock ännu inte.

…men här kan de komma
Något som har alla förutsättningar att få fart på sysselsättningen är regeringens förslag att sänka momsen från 25 till 12 procent för restauranger och cateringtjänster (om ekonomin så tillåter).

Även konditoritjänster ska omfattas av momssänkningen, har regeringen tydliggjort. Det är mycket välkommet. Bageri- och konditorinäringen sysselsätter 15 000 personer, varav många ungdomar, och det är vanligt att 50 procent av företagens kostnader består av löner.

Mer fika i matlandet
Våra bagerier och konditorier, liksom den unika svenska fikakulturen, borde överhuvudtaget få större utrymme i diskussionerna om hur vi ska utveckla Matlandet Sverige och locka fler turister hir.

För vad kan konkurrera ut doften av nybakade kanelbullar?