Innovativa livsmedelsföretag får rapsen att blomstra

De gula rapsfälten lyser på allt fler ställen i Försommarsverige. Arealerna för raps och släktingen rybs är i år 109 800 hektar, vilket är en ökning med nästan 16 procent jämfört med 2011, visar färsk statistik från Jordbruksverket. Och rapsen, i form av rapsolja, blomstrar också i livsmedelsindustrin.

I dag torsdag invigs Eriks såsers nya fabrik i Vällingby av landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Eriks såser baseras på svensk rapsolja och för varje kubikmeter rapsolja som används på fabriken så hålls ett hektar mark öppen på den svenska landsbygden.

– Jag ser fram emot att inviga de nya lokalerna åt ett expansivt svenskt företag som baserar sina såser på svensk rapsolja. Om hela livsmedelskedjan samarbetar skapar vi fler jobb i Sverige. Det är så den svenska landsbygden får fler jobb, och utvecklas, säger Eskil Erlandsson i ett pressmeddelande.

Ett annat rapsaktuellt livsmedel är rapsgrisen, en innovation från Scan. Köttet från rapsgrisen är, enligt Scan, märkbart saftigare, mörare och mer smakrikt än vanligt griskött; tack vare en bättre fettbalans med högre andel nyttiga, omättade fetter som Omega 3. Detta uppnås genom att grisarna äter svensk rapsolja som en del i fodret. Rapsgrisen har under våren lanserats i restauranger och storhushåll.

Eriks såser och rapsgrisen är två lysande exempel på hur innovativa livsmedelsföretag bidrar till att stärka den svenska primärproduktionen och till att hålla landskapen öppna och blomstrande.