Inga påvisade läskeffekter

I ett inslag i Aktuellts 21-sändning på måndagen (9:15 in i sändningen) redogjordes för en ny norsk-svensk studie som tittat på sambandet mellan läskdrickande och för tidiga födslar.

Enligt inslaget, som byggde på ett TT-artikel som kom sent i går, ökar bl a risken för tidig förtidsbörd, alltså före vecka 32, med 75 procent för dem som dricker mer än ett glas sockersötad dryck om dagen.

Vad som inte framgick av inslaget är att studien faktiskt inte ger några säkra belägg för de påstådda sambanden. Längre ner i TT-artikeln säger en av forskarna bakom studien, Englund-Ögge, så här:

- Jag vet utifrån studiens resultat att dessa kvinnor med ett högt intag föder barn för tidigt. Men jag kan inte utifrån studiens upplägg säga att det är det som är orsaken. Det kan ju finnas andra gemensamma saker bland de här kvinnorna — som generellt sämre kostvanor eller socioekonomiska faktorer vi inte justerat för — som gör att de föder barn för tidigt förutom att högt sockerintag.

SVT:s Aktuellt har ju 1 timme till sitt förfogande nuförtiden. Så nog borde det ha funnits utrymme att ta med detta pratminus också. Fast det är klart, då hade ju nyhetsvärdet minskat en aning.