William Fèvre Chablis Grand Cru Les Preuses

Tillfällig Lansering: William Fèvre Les Preuses Chablis Grand Cru 2019 och Les Clos Chablis Grand Cru 2019

Två Grand Cru-viner, Les Clos och Les Preuses, från prestigehuset Domaine William Fèvre lanseras idag på Systembolagets webbsläpp. Båda viner kommer från den hyllade årgången 2019, vilken visade upp både solsken och lagom värme för att ge vinerna dess mognad, koncentration och framförallt den välbalanserade mineraliteten som ger Chablis dess karaktäristiska pigga fruktsyra och fräschör.

2019 kan vara den bästa årgången jag provat hos Domaine William Fèvre” (WK) – Wine Advocate

William Fèvre Chablis Grand Cru Les Preuses 2019 (91143) 850kr, 120fl

Les Preuses kommer från ordet ”Perreuse” (sten), vilket var namnet som gavs till den gamla romerska vägen som gick nedanför vingården. Vinerna från Les Preuses är gjorda för lagring, tack vare den täta, kompakta lerjorden som vilar på kalkstensgrunden där under.

Chardonnay-druvorna från William Fèvres 2,55 ha i Les Preuses är förstås handskördade och varsamt pressade. Man låter sedan en del av sedimentet falla till botten genom s k ”cold settling” och därefter får vinets naturliga jäststammar börja arbeta. Jäsningen sker i både gamla ekfat och rostfria ståltankar, varefter 50-60% av vinet tillåts vila på sin jästfällning i fem till sex månader för ökad komplexitet och struktur. En sista naturligt sedimentering sker i ståltank innan buteljering.

William Fèvre Les Preuses 2019 bjuder på en imponerande och kompakt doft av apelsinolja, vita blommor, nybakat bröd och precis mogna stenfrukter. Vinet är helt torrt och med områdets rena, mineraldrivna karaktär av frisk stensälta i avslutet.

95 Wine Advocate

93 Decanter

William Fèvre Chablis Grand Cru Les Clos 2019 (91158) 995kr, 120fl

Les Clos är den största och mest berömda av Grand Cru-gårdarna i Chablis; dess berömmelse kommer från att den historiskt är av de första vingårdarna i området. Appellationen ligger i ett sydligt läge med vit, tät och djup lerjord som ligger ovanpå den kända kalkstenen, bara 80 cm längre ned, vilket ger vinerna dess tydliga terroir-drivna karaktär.

Chardonnay-druvorna från William Fèvres 4,11 ha i Les Clos är förstås handskördade och varsamt pressade. Man låter sedan en del av sedimentet falla till botten genom s k ”cold settling” och därefter får vinets naturliga jäststammar börja arbeta. Jäsningen sker i både gamla ekfat och rostfria ståltankar, varefter 60-70% av vinet tillåts vila på sin jästfällning i fem till sex månader för ökad komplexitet och struktur. En sista naturligt sedimentering sker i ståltank innan buteljering.

William Fèvre Les Clos 2019 visar upp en utsökt bild av Kimmeridgien-jorden där druvorna växer, med inslag av kalk, citronzest och ostronskal i förgrunden. På tungan är vinet rikt och komplext med tonar av lemoncurd, gröna äpplen, stenfrukt och kalksten, allt i lysande koncentration. Avslutet är långt och balanserat med den typiska mineralitet som vi förväntar oss från den här vingården.

98 James Suckling

96 Wine Advocate

95 Decanter

120fl William Fèvre Chablis Grand Cru Les Preuses 2019 (91143) 850kr och 120fl William Fèvre Chablis Grand Cru Les Clos 2019 (91158) 995kr lanseras idag i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Domaine William Fèvre

De första vinodlarna i familjen Fèvre fanns i Chablis i början av 1750-talet och ägnade sig åt hårt arbete för att förbättra och utöka ägorna till vinhuset, samtidigt som de ville marknadsföra området som ett ursprung för vin av bästa sort. 1998 köpte Maisons & Domaines Henriot vinhuset och ägorna. Man har sedan dess fortsatt på samma bana och dessutom påbörjades en omvandling mot biodynamisk odling under 2015, vilket nu är klart sedan flera år tillbaka. Idag är William Fèvre en av de mest väletablerade och erkända producenterna i regionen, mycket tack vare dess ägor av Premier Cru- och Grand Cru-vingårdar.