William Fèvre Grand Cru Bougros “Cote Bouguerots” 2019

Tillfällig Lansering: William Fèvre Grand Cru Bougros “Cote Bouguerots” 2019

William Fèvre Grand Grand Cru Bougros “Cote Bouguerots” kommer från den hyllade årgången 2019, vilken visade upp både solsken och lagom värme för att ge vinerna dess mognad, koncentration och framförallt den välbalanserade mineraliteten som ger Chablis dess karaktäristiska pigga fruktsyra och fräschör.

2019 kan vara den bästa årgången jag provat hos Domaine William Fèvre” (WK) – Wine Advocate

Ler- och grusjorden som dominerar i vingården Chablis Grand Cru Bougros ”Côte Bouguerots” finns i det allra brantaste partiet av det större läget Bougros. Den magra, grunda jordmånen ligger på en sydsluttning där druvorna får kämpa för att mogna och det resulterar i ett komplext, stort vin. Årgång 2019 är inte något undantag! Vinet är fylligt och flerdimensionellt, med toner av precis moget äpple, citron och bivax, men det är mineraliteten som verkligen skiner igenom här, med nyanser av ostronskal och havsbris.

Chardonnay-druvorna från William Fèvres 2,11 ha i Bougros är givetvis handskördade och varsamt pressade. Man låter sedan en del av sedimentet falla till botten genom s k ”cold settling” och därefter får vinets naturliga jäststammar börja arbeta. Jäsningen sker i både gamla ekfat och rostfria ståltankar, varefter 50-60% av vinet tillåts vila på sin jästfällning i fem till sex månader för ökad komplexitet och struktur. En sista naturligt sedimentering sker i ståltank innan buteljering.

96 Decanter

95 Wine Advocate

180fl William Fèvre Chablis Grand Cru “Bougros Cote Bouguerots” 2019 (94324) 885kr lanseras 3 mars i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Domaine William Fèvre

De första vinodlarna i familjen Fèvre fanns i Chablis i början av 1750-talet och ägnade sig åt hårt arbete för att förbättra och utöka ägorna till vinhuset, samtidigt som de ville marknadsföra området som ett ursprung för vin av bästa sort. 1998 köpte Maisons & Domaines Henriot vinhuset och ägorna. Man har sedan dess fortsatt på samma bana och dessutom påbörjades en omvandling mot biodynamisk odling under 2015, vilket nu är klart sedan flera år tillbaka. Idag är William Fèvre en av de mest väletablerade och erkända producenterna i regionen, mycket tack vare deras ägor av Premier Cru- och Grand Cru-vingårdar.