Pelaverga druvor

Tillfällig Lansering: Scarpa Pelaverga 2022

Scarpa Verduno Pelaverga 2022

Antica Scarpa har länge förespråkat Piemontes ouppmärksammade inhemska druvsorter som Freisa, Brachetto, vit Timorasso och den extremt sällsynta Pelaverga. Endast 12 producenter i världen odlar Pelaverga och det finns bara 18 hektar planterade totalt.

Som tur är upptäckte Scarpa nyligen några rader Pelaverga bland Nebbiolo-vinrankorna de förvärvade i Monvigliero. Området är mest känt för sin parfymdoftande stil av Barolo, men den omgivande lilla Langhe-staden Verduno på nordostsidan av Barolo är en av endast tre platser där Pelaverga odlas.

Man kan att säga att Scarpa Verduno Pelaverga DOC 2022 visar en extremt sällsynt sida av Piemonte. Antica Scarpa har totalt 1 hektar Pelaverga Piccolo-vinrankor på kalk- och lermarker som lokalt kallas terra bianca.

Scarpa Verduno Pelaverga är tillverkad med inhemska jäststammar. Vinet genomgår en 12 dagars maceration med dagliga överpumpningar i en rostfri tank. Vinet lagras sedan i 4 månader i rostfritt stål.

Scarpa Verduno Pelaverga har en skimrande rubinröd färg. Bärig smak med inslag av hallon, jordgubbar, lingon, rosor, lagerblad och blodapelsin. Silkeslena tanniner med tydlig syra, ett ungdomligt vin med unik karaktär som passar lika bra till vegetariskt som till kallskuret eller som aperitif.

1200 flaskor av Scarpa Verduno Pelaverga 2022 (art. 92935 , 219 kr) släpps 5 juli i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Scarpa

Känd för de röda världsberömda piemontesiska druvsorterna, Scarpa ligger i Nizza Monferrato, Piemonte. Vineriet grundades i mitten av 1850-talet av Antonio Scarpa, en visionär migrant från Venedig. Scarpa fortsätter nu i fotspåren av Mario Pesce, en Nizza-född vinmakare som på 1940-talet gjorde Scarpa till vad det är idag. Precis som på hans tid är kvaliteten på vinerna beroende av ett hållbart jordbruk, traditionell vinframställning och lång flasklagring. Scarpa producerar idag stora viner från Barolo, Barbaresco och andra andra regioner i Piemonte.