San Polo Vignavecchia i Montalcino

Tillfällig Lansering: San Polo Vignavecchia Brunello di Montalcino 2016

San Polo Vignavecchia Brunello di Montalcino 2016

San Polo Vignavecchia Brunello di Montalcino 2016 är kronan på verket för San Polo och det vingårdsläge som ständigt får högst betyg. Dem två små hektaren Vignavecchia är belägna i Montalcino och väter mot väst i en brant sluttning på kullen som ligger 420 meter över havet. Jordmånen är näringsfattig med kalkrikedom och sandig komposition av krita. Vinrankorna med Sangiovese planterades här redan 1988-1990.

Sangiovesedruvorna handskördas i små 17 kilos korgar under oktobers två första veckor. Efter noga selektering av druvorna krossas dem försiktigt och jäser i 600 liters tonneaux vid 28 -30°C i 28-30 dagar. Efter den malolaktiska jäsningen skett vilar vinet i lätt rostade 600 liters tonneaux i 30 månader. Innan vinet släpps till försäljning lagras vinet ytterligare 6 månader på flaska.

Årgång 2016 är känd som en mycket bra årgång världen över och inga undantag görs för Montalcino. Milt väder med vältajmat regn och värmeperioder, en torr sommar gav perfekta förutsättningar för sangiovesedruvan att mogna till perfektion.

Intensiv rubinröd färg med inslag av solmogna röda bär, viol och ekfat på näsan. Smaken har en otrolig struktur med robusta men mjuka tanniner och hög syra vilket resulterar i ett långt och utdraget smakintryck. Mogna körsbär, tranbär, viol och tobak.

95 points Wine Enthusiast, Cellar Selection

San Polo

Tradition, modernitet och hållbarhet karaktäriserar San Polo från Montalcino. Den 22 hektar stora egendomen köptes år 2006 av Marilisa Allegrini tack vare rikedomen av mikroklimat och dess potential att producera högklassigt traditionella viner med framtiden i sikte.

“San Polo represents an endless horizon with a breathtaking panorama, where you can immediately grasp the perfection of the microclimate. But not only that: San Polo has also taught me to look forward, to broaden my horizons, and to never give up.”

-Marilisa Allegrini

60fl San Polo Vignavecchia Brunello di Montalcino 2016 (94424) 2395kr lanseras idag i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.