Calvarino 5 lagras i makalösa 10 år på cementägg innan vinet är redo att släppas.

Tillfällig Lansering: Pieropan Calvarino 5

Pieropan Calvarino 5

Calvarino 5 är den första utgåvan av "Vini dell'Anima" kollektionen. Projektet startades av Leonildo Pieropan och hans söner Dario och Andrea, vinet är en blandning av årgångar (2008-2009-2010-2011-2012) och lagras i makalösa 10 år på cementägg innan vinet är redo att släppas.

Vinet görs på 70% Garganega och 30% Trebbiano di Soave. Druvorna växer i sydvästligt läge på vulkanisk jord 200-300 meter över havet. Vinrankor varierar i vingården mellan 30-60 år.

Allt handskördas från september till slutet av oktober, i minst två olika omgångar, vinet lagras i 10 år tillsammans med sin jästfällning i cement innan det fylls på flaska och får vila ytterligare en tid före vinet lanseras.

"Svin hög syra, salt mineralitet, gulgrön frukt, på snudd till omogen frukt, kartig syrlighet, energigivande sportdryck med otrolig längd och unik finess." - Pär Strömberg, WineTable

Endast en liten allokering på 60 flaskor blir tillgänglig på Systembolaget för den svenska vinälskaren.

60fl Pieropan Calvarino 5 (art.93861) 399kr lanseras idag i Systembolaget tillfälliga sortiment idag och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Pieropan

Pieropan ses idag som en ledstjärna i Soave. De var först i Soave med att jobba organiskt och med specifika vingårdslägen. Här visar de tydligt att Soave inte behöver stå för billigt, vattnigt vitt vin, utan de kan vara komplexa och fantastiska. I över ett århundrade har familjen Pieropan revolutionerat vinframställning i Soave och därigenom blivit en av Italiens mest beundrade vinfamiljer. Pieropan’s arv började på slutet av 1800-talet när den visionära vinmakaren Leonildo Pieropan köpte det historiska Palazzo Pallucci i den medeltida byn Soave. Idag för Teresita och sönerna, Andrea och Dario, patriarkens vision vidare. Andrea överser vinodling och Dario vinmakningen. De stoltserar än idag med samma noggranna uppmärksamhet för detaljer som sina förfäder gjorde.

Familjen Pieropan odlar marken med ett miljömedvetet och ekologiskt tillvägagångssätt. De blandar det historiska hantverket med modern teknik. Den första vingården att produceras som ”single vineyard” Soave Classico var Calvarino – 1971. Pieropan krediteras med att ha initierat en renässans av kvalitetsvinodling i Soave. Familjens uthållighet i att släppa enskilda vingårdslägen, från valda sluttningar, har ökat Soaves status och satt en hel region på alla kvalitetsmedvetna konnässörers läppar.

Kort sagt - Det finns Soave, och så finns det Pieropan!