Tillfällig Lansering: Pepe Raventós Malvasia de Sitges Vinya de la Plana  2022

Tillfällig Lansering: Pepe Raventós Malvasia de Sitges Vinya de la Plana 2022

Pepe Raventós Malvasia de Sitges Vinya de la Plana 2022

Malvasia de Sitges Vinya de la Plana odlas i en unik 1,4ha vingård som valdes av Pepe Raventós 2020 för att producera sitt vita vin. Den har kalkhaltiga jordar med lerig struktur. 2018 planterades vinstockar av endast den inhemska sorten Malvasía de Sitges i royat-system. Dess nordöstra orientering ger långa timmar av solljus. Alla vingårdar på Vins Pepe Raventós sköts med största uppmärksamhet och omsorg, och vingården bearbetas med ekologisk och biodynamisk vinodling. Raventós använder inte någon typ av kemisk syntes i sina vingårdar, med respekt för vinstockarna och jordarna.

Malvasia de Sitges är en druvsort som är perfekt anpassad av medelhavsklimatet. Det är en intensiv och aromatiskt komplex sort. Den ger viner med hög naturlig syra och volym. Malvasia de Sitges är en utmanande ort inom vinodling, men verkligen en pärla.

Efter handskörd av druvorna så går dem direkt till pressarna för en varsam krossning. Raventós använder inhemsk jäst för jäsning på 15 dagar med skalen i inox och amfora. Under jäsningen gör Raventós en liten pigeage för att fukta locket utan att extrahera för mycket tannin. Malolaktisk jäsning i inox följt av 8 månaders lagring på fat. Vinet tappas sedan på flaskor och lagras i minst 8 månader på flaska utan filtrering eller stabilisering.

360fl Pepe Raventós Malvasia de Sitges Vinya de la Plana 2022 (92652) 299 kr lanseras i Systembolaget tillfälliga sortiment den 23 augusti och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Vins Pepe Raventós

År 2014 i garaget i sitt hem inledde Pepe Raventós sitt mest renodlade och personliga projekt med fokus enbart på att göra naturliga viner: Mas del Serral. Viljan att visa sina viner exakt "som de är" uppmuntrade honom att göra vin utan sulfiter eller tillsatser som ett sätt att arbeta och förstå livet. Pepe Raventós viner är resultatet av hans passion för vinodling och traditionella metoder, samt urvalet av inhemska druvsorter som Xarel-lo och Bastard Negre i deras unika terroir.