Pascal Jolivet

Tillfällig Lansering: Pascal Jolivet Sancerre Les Caillottes 2021

Pascal Jolivet Sancerre Les Caillottes 2021

Pascal Jolivet Les Caillottes 2021 är i sanning Pascal Jolivets kärleksbrev till Kimmeridgien-jordarna med sin krita som ger Sancerre dess typiska mineralitet, och som belyser den fantastiska balansen mellan fräschören och precisionen i denna terroir.

"Att skapa ett vin är ett otroligt bra sätt att få vara kreativ, en konst i sig själv där man får lyssna på moder natur för att lära sig tyda hennes meddelanden. Magi uppstår när druvorna blir till druvjuice och sen till vin och att det kan återspegla växtplatsens skönhet.” – Pascal Jolivet

Vinrankorna till Les Caillottes är minst 30 år gamla. Med minimal påverkan i vinmakningen får naturen bestämma över resultatet. Pascal Jolivet Sancerre Les Caillottes 2021 tillverkas med exklusiva naturliga jäststammar i temperaturstyrda rostfria ståltankar. Alla vingårdslägen vinifieras separat för att säkerställa kvaliteten innan blending och tappning på flaska sker. Vinet är otroligt levande, friskt, fylligt med tydliga toner av citrus, limeskal och persika och mineral vilket gör vinet till det perfekta alternativet till ostron och havets läckerheter.

240fl Pascal Jolivet Sancerre Les Caillottes 2021 (art.94204) 299kr lanseras 24 mars i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Pascal Jolivet

1987 startade Pascal Jolivet sitt vinmärke under samma namn. Inspirerad av sin tid i Champagne och hos huset Pommery, byggde Pascal en toppmodern vinkällare år 1990, bland annat med temperaturkontrollerade tankar. Tvärtemot dåvarande praxis ville han arbeta med naturliga jäststammar och naturliga processer i vineriet, varför han anställde en ung och hungrig önolog för att göra vinerna, Jean Luc Soty. Fram till 1993 ägde Pascal Jolivet inga egna vingårdar men när chansen kom att köpa sex hektar från sina kusiner tog han den, och så var Domaine Pascal Jolivet ett faktum. 1995 lades också drygt sex hektar av Pouilly Fumé till ägorna. Idag äger man 120 hektar i Sancerre och Pouilly Fumé, med ytterligare 60 hektar i Touraine. Vingårdarna brukas enligt biodynamiska principer och sedan 2013 har man en ny vinmakare, Valentina Buoso, som studerat lokala jäststammar och dess positiva påverkan på vinet. Det är inte långt bort att tänka sig att vinerna från Pascal Jolivet är mer raffinerade och bättre än någonsin!