Loimer

Tillfällig Lansering: Loimer Langenlois Steinmassl Kamptal Riesling 2015

Loimer Langenlois Steinmassl Kamptal Riesling 2015

Steinmassl ligger på en ås som sträcker sig från sydsydväst på 340 meter över havet, till 240 meter i nordnordväst med en bred axel exponerad mot sydväst. Paragneiss och glimmerskiffer tillsammans med mörka amfiboliter och ljus granitgnejs bildar den kristallina berggrunden. Till följd av den intensiva vittringen finns det brunjordar med varierande tjocklek - i vissa områden upp till en meter - som är blandade med stenar och, trots silikatkällmaterialet, kan vara något kalkhaltiga.

Druvorna till Loimer Langenlois Steinmassl Kamptal Riesling 2015 handplockades och genomgick en första sortering direkt i vingården innan de fördes till vineriet i små backar. Avstjälkade och pressade fick musten jäsa med de naturliga jäststammar som förekommer i vingården, d.v.s. ingen tillsatt jäst har använts i det här vinet.

Steinmassl Kamptal Riesling visar den typiska fina fruktiga, uppriktiga karaktären hos Steinmassl. Vinet öppnar sig med luftkontakt, mogen syra, lockande frukt, kraftfull men ändå balanserad med en långvarig finish. Trots den mogna årgången tillräckligt med struktur där, för att erkännas som en stor Riesling i den äkta stilen på Loimer.

480fl Loimer Langenlois Steinmassl Kamptal Riesling 2015 (93675) 379 kr lanseras i Systembolaget tillfälliga sortiment den 20 september och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Weingut Loimer

Det tog inte lång tid för Fred Loimer att inse att han skulle följa sin fars fotspår som vinmakare men på sina egna villkor. Fred tog över vingården 1998 och har sedan dess fortsatt att producera en tydlig och egen stil med glädje och balans på första raden. Nu strävar Fred efter innovation och kvalitet genom biodynamiska och naturliga viner, och han är bland annat en av initiativtagarna till hållbarhetsorganisationen Biodyn-Respekt.