Corton-Charlamagne

Tillfällig Lansering: Bouchard Père & Fils Corton-Charlemagne Grand Cru 2019

Bouchard Père & Fils Corton-Charlemagne Grand Cru 2019

Kejsaren Karl den Store var mycket förtjust i vinerna från Corton, vilka på den här tiden var röda viner. Mot slutet av hans liv planterades de sydliga sluttningarna emellertid med Chardonnay för att man skulle kunna göra ett vitt vin som inte fläckade Karl den Stores vita skägg.
År 1909 förvärvade Bouchard Père & Fils 60% av vingårdarna på kullen Le Corton, totalt 6.93 ha, av vilka 3.65 ha är de vita Corton-Charlemagne. Vinrankorna här har en mer östlig exponering och står i övervägande kalkstensrik jord.

Chardonnay-druvorna till Bouchard Père & Fils Corton-Charlamagne Grand Cru 2019 är givetvis handskördade och sedan individuellt sorterade i vineriet. Det färdiga vinet lagras mellan 12 och 13 månader i nya franska ekfat och därefter i flaska i de urgamla källarna hos Château de Beaune. Tack vare källarens naturliga fuktnivå och konstanta temperatur är det en perfekt plats att låta vinerna mogna stillsamt i lugn och ro.

“Årgång 2019 är verkligen mitt i prick” – James Suckling

Årgång 2019 i Bourgogne har rosats av vinkritiker för den mogna och samtidigt eleganta frukten, de finpolerade tanninerna och livliga, uppfriskande syra. Även om 2019 var det tredje varmaste året av århundradet så var skörden, om än mindre än vanligt, av allra bästa kvalité och med lysande balans mellan mognad och fräschör.

2019 Corton-Charlemagne Grand Cru har nyanser av gula äpplen, persikor, muskot, apelsinskal och nybakat bröd. Vinet är rikt och koncentrerat, djupt och med oemotståndlig karaktär av gnistrande syra, fullmogen frukt och ett långt mineraldrivet avslut.

96 James Suckling

95 Wine Spectator

94 Wine Advocate

93 Decanter

48fl Bouchard Père & Fils Corton-Charlemagne Grand Cru 2019 (90457) 1650kr lanseras idag i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Bouchard Père & Fils

Bouchard Père & Fils har varit en ikon I Bourgogne sedan 1731, och vinhusets rika historia är byggd på många år av tålmodigt och skickligt arbete med familjens ojämförliga samling av vingårdar, med en början vid köpet av Volnay Caillerets år 1775. Bouchard Père & Fils har för nävarande ägor i vingårdarna från Côtes de Nuits till Côtes de Beaune, från Gevrey-Chamberting till Puligny-Montrachet. Mer än två tredjedelar av de totalt 130 hektar som finns i familjens ägo räknas till Premier Cru och Grand Cru, vilka i sig upptar endast 3% av den totala vingårdsarealen i Bourgogne. Bouchard Père & Fils kombinerar tradition med innovation i sin ständiga strävan att visa upp det bästa från specifika vingårdar och årgångar, viner som helt igenom kan ge prov på Bourgognes berömda terroir.