Applejack vineyard

Prisbelönta Giant Steps Applejack Chardonnay 2019 Tillfällig nyhetslansering 3/11

Vingården Applejack ligger omgiven av sluttningarna i det högt belägna Upper Yarra Valley. Jordmånen i vingårdarna som planterades 1997 av ingen mindre än Ray Guerin är lerrik och vinrankornas rotsystem har ännu inte lyckats ta sig särskilt djupt ned i marken, vilket gör att vinerna får en härlig och komplex sälta som är ett av kännetecknen från denna producent.

Giant Steps är inte kända för att producera världens dyraste viner, däremot så de väldigt omtalade för att år efter år leverera otroligt hög kvalitet till ett tillgängligt pris. Phil Sexton grundade vineriet i Yarra Valley 2003. Fokus för honom som vinmakare är att producera viner i premium-segmentet från detta svala klimat. Målet är att producera viner som visar stark karaktär från regionens terroir och klimat. Lovorden och priserna är många, den kanske mest prestigefulla omnämningen kommer från Wine & Spirits Magazine US som de senaste sju åren placerat Giant steps på sin topp 100 lista över världens bästa vinerier.

Arbetsmetoderna är enkla att förklara och svårare att efterleva. Helt kompromisslöst 100% handplockad frukt från omsorgsfullt omhändertagna vingårdar. Här används endast naturlig jäst, man pumpar inte vinet utan det förflyttas med hjälp av tyngdlagen och efterföljs av endast minimal filtrering när så behövs. Allt detta resulterar i mycket uttrycksfulla och personliga viner.

Idag 3/11 lanseras 480 flaskor Applejack Chardonnay från Giant Steps.

Giant Steps Applejack Chardonnay

Nr 95265, 259kr 480fl lanseras 2020-10-13

Lite lägre ner bland kullarna i Upper Yarra Valley hittar vi odlingarna för Applejack Chardonnay (220-330m.ö.h.). De handplockade druvorna pressas hela och jäser spontant i 500l franska ekfat. Vinet lagras sedan i 10 månader på använda franska ekfat. Vinet är skimrande gul och har en doft av persika, gula äpplen, flinta och en subtil ekfatston. Smaken är frisk med mogna frukttoner. Nektarin, persika, grapefrukt, marconamandlar och mineralitet. Ett välbalanserat vin med lång och trevlig eftersmak. Passar bra till höstens smakrikare kök men kan också lagras i upp till sex år.

Namnet Giant Steps kommer som en hyllning till John Coltrane berömda album med samma namn.