Nyheter i beställningssortimentet!

Nyheter i beställningssortimentet!

Cossart Gordon grundades 1745, vilket gör dem till den äldsta vinfirman på Madeira. Som många andra starkvinshus grundades Cossart Gordon av personer från de brittiska öarna. I detta fall Francis Newton från Skottland som senare plockade in sin yngre bror Thomas i firman. 1758 anslöt sig Thomas Gordon och 33 år senare kom Thomas Murdoch in och vinhuset gick under namnet Newton, Gordon Murdoch & Co. Det var inte förrän på 1830-talet firman fick sitt nuvarande namn då irländske William Cossart köpte in sig.

Producenten fortsätter än idag hedra de gamla traditionerna och producerar mycket högkvalitativa viner. Den nuvarande vinmakaren, Francisco Albuquerque, har konsekvent vunnit prestigefyllda tävlingar som Wine and Spirits ”Wine Maker of the Year for Fortified Wines”. Stilen går åt det torrare hållet med utsökt karaktär och finess.

Nu finns ett begränsat antal flaskor av följande artiklar i Systembolagets beställningssortiment:

Cossart Gordon Colheita Bual 2005
, 500 ml, art. 73648, 429 kr