Heinrich Leithaberg Blaufränkisch

Heinrich Leithaberg Blaufränkisch 2017- En fyrdimensionell upplevelse från hjärtat av Burgenland

Paret Gernot och Heike Heinrich har sedan de tog över Gernots familjs småskaliga vinproduktion 1985 haft som tydlig målsättning att skapa röda viner av hög kvalitet. Detta genom att fokusera på den stora potentialen hos de lokala druvorna Blaufränkisch, Zweigelt och St Laurent. Familjen Henrich odlar i dagsläget sina druvor på 100ha i Gols, Burgenland, med biodynamiska principer. Biodynamisk odling ligger familjen varmt om hjärtat och de har bland annat varit med och startat Respekt, ett certifieringsorgan för österrikiska vinodlare. Gernots fasta övertygelse är att ett fantastiskt vin alltid ska ge eko av den terroir från var det härstammar. Detta nås bäst genom att vinstockarna står i en miljö med stor biologisk mångfald där allt verkar i symbios och i ett naturens växeldragande. Denna fria hållning med minsta möjliga ingrepp på odlingarnas omgivningar har fått Gernot att helt och fullt fokusera på de röda vinernas terroir alltmedan hans kärlek fördjupats för det naturliga, oförstörda uttrycket hos de olika traditionella vita österrikiska vinerna. Gernot har till följd av detta bland annat utsetts till Falstaff Winemaker of the year.

Den 18.e Augusti släpps 4000 flaskor Heinrich Leithaberg Blaufränkisch 2017

Leithaberg Blaufränkisch odlas helt enligt biodynamiska principer och Gernots fasta övertygelse om att respekt för naturen skapar fantastiska viner. Leithaberg ligger bland dalarna i Burgenland där jordmånen består av fossilrik kalksten, sandsten och skiffer. Druvorna skördas för hand och jäser spontant i ekfat med ytterligare tre veckors skalmeceration. Vinet pressas sedan varsamt i korgpress och lagras i 25 månader på äldre 500-liters ekfat.

Vinet utrycker ursprunget på ett exemplariskt vis. Färgen är mörkblå som går mot lila. Doften är nyanserad med en kryddig ton från fatlagringen. Inslag av mörka körsbär, lagerblad, skogshallon, kryddpeppar och lakrits. Smaken är komplex och djup med kryddiga toner som lagerblad, kryddpeppar och tryffel. Frukten är mörk med inslag av körsbär, björnbär och skogshallon. Balansen mellan frukt och kryddor är precis och kompletteras av en väl avvägd syra och tanninstruktur som skapar en sorts fyrdimensionell upplevelse.

Serveras vid 16-18 grader till rätter med lamm, fläsk eller fågel. Vinet går bra att dricka nu men kan även lagras i upp till 10 år. Dekantera gärna vinet en timme innan servering.

Heinrich Leithaberg Blaufränkisch 2017 Nr 90512, 199kr, 4000 flaskor lanseras i Systembolagets tillfälliga sortiment.