CHAMPAGNE HENRI GIRAUD VÄLJER LIVELY WINES!

CHAMPAGNE HENRI GIRAUD VÄLJER LIVELY WINES!

Champagne Henri Giraud är har under senare år flammat upp som en av de stilistiska förebilderna av fatlagrad Champagne. Med sällan skådad säkerhet balanserar Henri Giraud moderna tekniker med traditionella metoder. Användningen av ekfat från den närliggande skogen, Argonne är central. Faten binds av Tonnellerie Chassin i Bourgogne, samma tunnbindare som producerar faten åt Domaine de la Romenée Conti.

Champagne Henri Giraud huserar i den grand cru-betecknade byn, Aÿ. Vingårdarna vetter mer eller mindre rakt mot söder och får maximal solexponering vilket i sin tur ger rik, mogen pinot-frukt. Husstilen är fyllig med krämig mousse och inslag av exotisk frukt, nybakad brioche och de områdestypiska inslagen av hasselnöt. Fatlagringen gör vinerna än vinösa vilket gör dem utmärkta att servera genom middagen, inte bara som aperitif.

Kritikerna har varit samstämmiga i sina hyllningar. I det senaste numret av Wine Spectator noterades prestigecuvéen, Argonne 2002 för 97 poäng och den årgångslösa, Fût de Chêne MV för 94 poäng.

”Vi har länge imponerats av vinerna från Henri Giraud och ser fram emot att öppna svensken ögon för denna unika tolkning av Champagne”

- Andreas Wickman, Lively Wines.