Uppswing på Liseberg!

Uppswing på Liseberg!

Uppswinget – årets tuffaste nyhet Årets åknyhet heter Uppswinget. Det är en 30 meter hög gunga, med en ganska speciell placering, nämligen på berget inne i Lisebergbanans dragning. Gungan har två pendlar och i varje pendel sitter 16 personer rygg mot rygg. Med benen dinglandes fritt gungar man upp till 40 meter över marken och accelererar från 0-80 km/h inte mindre än tio gånger under åkturen. De som vågat testa den säger att åkupplevelsen liknar den i en berg- och dalbana. Bygge i parken För första gången någonsin kommer vi att ha ett stort bygge i parken när vi öppnar för säsongen. Under vintern har vi rivit hela längan söder om Spegeldammen (till höger om Stora Scenen). Även Musikpaviljongen och området där intill har jämnats med marken. Anledningen är att vi ska bygga ett nytt stort komplex som kommer att rymma en ny upplevelseattraktion kring Evert Taube, ny restaurang och en ny musikscen. Alltihop invigs till vårpremiären 2008. Sveriges bästa artister I år har vi glädjen att kunna ta emot flera av Sveriges bästa artister på våra scener. Några av dem som kommer att gästa Liseberg under sommaren är Håkan Hellström, Weeping Willows och Backyard Babies. Lotta på Liseberg är naturligtvis tillbaka med tio härliga allsångskvällar med start den 11 juni. Vi kan lova att det kommer bli en hel del roliga teman och artister också i år. I juli intar Carl-Einar Häckner Stora Scenen med sin varieté tisdag-söndag. Man vet aldrig så noga med Carl-Einar vad han tänker bjuda på, men man kan alltid räkna med att det är ordentligt skruvat och fullt med fart, trollerier och tokigheter. Scen och servering på Spegeldammen Nytt för i år är Wärdshusscenen som får ersätta Musikpaviljongen tills den nya står färdig nästa år. Wärdshusscenen kommer att finnas på Spegeldammen, som täcks över. Precis som förra året kommer det på Spegeldammen finnas en trevlig uteservering där man kan äta och dricka gott medan man avnjuter härlig musik. På Lilla Scenen blir det spännande värre när Lisebergskaninerna sätter upp sitt eget musikäventyr Tjuvåpolis. Ny bar i Huvudrestauranten Gästundersökningar visar att våra gäster efterfrågar fler restauranger och barer inne på Liseberg. Förra året öppnades Trebello, som både är bar, café och restaurang. Den här sommaren har vi byggt en ny bar inne på Huvudrestauranten, som förutom allehanda drycker kommer att servera en barmeny bestående av enklare rätter. Från baren kommer man att ha tillträde till Huvudrestaurantens vackra terrass. Full fart på Rondo Christer Sjögren kommer tillbaka till Rondo med sin populära Show me Vegas 4-26 maj, onsdag till lördag. Till hösten får Rondo besök av magikern Joe Labero som har premiär för sin show Invited to Labero den 7 september. Han kommer att fortsätta att förtrolla och förundra oss varje onsdag till lördag hela hösten. Lisebergs trädgårdsdagar Den 4-6 maj är det återigen dags för Lisebergs trädgårdsdagar som är Västsveriges största trädgårdsmässa. Ett 100-tal utställare har alla produkter du kan tänkas behöva för att skapa dina drömmars trädgård, behöver du därtill lite tips så finns experter från bland annat Göteborgs Botaniska trädgård och Trädgårdsföreningen på plats för att dela med sig av sin kunskap. Dessutom blir det blomsterbindnings- och pilflätningskurs, trädgårdsbröllop och förstås en strålande vacker Lisebergspark! Välkommen till ett fartfyllt Liseberg 2007! Göteborg 23 mars 2007 Jenny Gustafsson PR och press Liseberg AB För mer information kontakta Jenny Gustafsson tel 031-733 04 07. För bilder gå in på http://mediabank.liseberg.se, användarnamn press och lösenord balder.