Emma Johansson på What Decorates My Day

What Decorates My Day tolkar LINUM

Det är så underbart att få välkomna en ny säsong. Med våren kommer ljuset och också den klarare färgskalan. Vår serie HEDVIG är en av de bredaste linjer vi erbjuder. Med sju olika färger och lika många produktgrupper, är kollektionen komplett. Tillverkad i det användbara materialet 53% linne och 47% bomull, blir dess taktila, melerade yta levande. HEDVIG innehåller dukar, bordstabletter, löpare, servetter, kuddfodral, förkläden och kökshanddukar och är anpassad för köket och dukningens krävande vardag, därför går HEDVIG att tvätta i 40 grader.

Vi har också omsorgsfullt arbetat fram de kommersiella nyanserna för årets alla tillfällen, bland annat återfinns funktionell gräddig beige och klassisk salt- och peppar- textur. Vi är dock mest stolta över de svala pastellerna i dammig rosa, ljus cypressgrön och klar gråturkos. En färgkombination som kreatören, fotografen och författaren Emma Johansson fångat på ett utmärkt sätt. Emma driver det framgångsrika Instagramkontot What decorates my day och bloggar under samma namn på portalen Lovely Life.

Emmas fingertoppskänsla för form och komposition är grunden i det här arbetet där glasverandans ombonade känsla är central. Vi passade också på att fråga Emma kring just inredning och hur man kan tänka för att själv inreda i en anda av försommar.

FÖRST OCH FRÄMST, VILKET FANTASTISKT HEM DU HAR! KAN DU INTE BERÄTTA LITE OM DIN UNDERBARA GLASVERANDA? VAD ÄR DET BÄSTA MED DEN?

Tack snälla! Ja, den är verkligen något alldeles särskilt. Hela familjen älskar att hänga där och jag och sambon bjuder hem vänner på stora middagar så ofta vi kan. När vi var på visning av huset (vårt hem är i själva verket en stor etagevåning i en bostadsrättsförening om fyra hushåll) så var det verandan som fick oss på fall.

HAR DU NÅGON FÄRG SOM DU ALDRIG TRÖTTNAR PÅ OCH SOM ALLTID ÅTERKOMMER I DITT HEM?

Det måste nog ändå vara färgen grön. Nästan alla snickerier här hemma är målade i gröna nyanser.

KAN DU GE OSS NÅGRA TIPS PÅ HUR MAN SKA TÄNKA NÄR MAN MIXAR FÄRGER PÅ KUDDAR OCH TEXTILIER?

Jag brukar utgå från färgkombinationer som jag fastnat för. Det kan vara en blombukett, ett tidningsomslag eller egentligen vad som helst där jag känner att färger gifter sig perfekt. Precis den känslan fick jag när jag stylade verandan med LINUMS kuddar. Färgerna påminner mig om en sorts konfektyr som vi brukade köpa på torghandeln i Jönköping när jag var liten. Det var marsipangodis i pastell, rosa, grönt och äggskalsvit.

DU HANDLAR JU EN DEL MÖBLER PÅ SECOND HAND, UTÖVER DET HUR TROR DU MAN KAN BLI MER HÅLLBARHETSSMART I SIN INREDNING?

Att sluta handla efter säsong och att ständigt uppdatera till de senaste trenderna. Välj med omsorg sådant som just du älskar. Då kommer det hålla över tid.

HUR FÅR MAN TILL ETT STILSÄKERT, MEN ÄNDÅ OMBONAT HEM?

Med mycket textilier och växter. Gröna växter adderar liv och textilier ger en mjuk och ombonad känsla i våra fyrkantiga hem.

OCH SIST, VART I HEMMET TYCKER DU LINNEKUDDAR GÖR SIG BÄST?

Linnekuddar fungerar verkligen överallt, i sängen, i soffan och på stolen vid köksbordet. Linne är ett tidlöst material som bara blir vackrare ju mer det används och slits.