Maria Soxbo, författare och grundare av Klimatklubben.

LINUM möter; Maria Soxbo.

Maria Soxbo är journalisten, författaren och föreläsaren som driver en av vår tids viktigaste frågor, nämligen den om klimatet. Under 2021 skrev hon åtta krönikor för oss på temat, där varje text gav oss en rejäl tankeställare kring konsumtion, förnyelse och samtidens ständiga ha- begär.

I det här mötet samlar vi ihop oss runt förra årets gemensamma arbeten, samtalar om vad som har hänt sedan sist och reder ut om det uppkommit några nya tankespår och reflektioner i kölvattnet av pandemin.

Maria Soxbo.

BERÄTTA MARIA, VAD HAR HÄNT SEDAN 2021? VILKA PROJEKT LIGGER FRAMFÖR DIG OCH VAD ARBETAR DU MED JUST NU?

Jag har främst jobbat med min nya bok, Ställ om! Allt att vinna på ett klimatsmart liv, som kommer ut i september 2022. Så roligt att få skriva en klimatbok med en positiv vinkel! Så nu sitter jag med slutkorrigering, samtidigt som jag jobbar vidare med ett stort projekt inom Klimatklubben och med föreläsningar, pod och journalistik som vanligt. Under april fick jag också möjligheten att hålla ett TedX talk om greenwashing, vilket kändes som en fantastisk möjlighet att lyfta ett ämne som jag verkligen brinner för.

PANDEMINS KRAFT HAR KOMMIT OCH AVTAGIT, KOMMIT OCH AVTAGIT, MEN SOM DET VERKAR JUST NU LIGGER DEN PÅ GANSKA LÅGA NIVÅER, HUR HAR DU PÅVERKATS AV COVID- 19? VILKA TANKAR HAR DU TÄNKT UNDER DEN HÄR PERIODEN? FINNS DET REFLEKTIONER ATT DELA?

Främst har jag påverkats som de flesta andra, genom att mycket av det jag tidigare gjorde live (som att föreläsa) har skett digitalt i stället. Funktionellt, men lite mer trist förstås. Jag har också haft mer tid över, och funderat mycket på det goda som det faktiskt förde med sig i form av mindre stress och mer tid med familjen. Tankar som faktiskt hamnade i boken sen. Men, det ska tilläggas att jag förstås är lyckligt lottad där, eftersom jag varken blivit sjuk själv eller förlorat någon på grund av pandemin och jag har ju inte heller kämpat inom sjukvården.

TROR DU ATT MÄNSKLIGHETEN HAR FÖRÄNDRATS I GRUNDEN AV PANDEMIN OCH ATT VI NU KOMMER ATT TÄNKA OCH AGERA ANNORLUNDA ÄN INNAN GÄLLANDE EX VANOR, BETEENDEN, INSTÄLLNING TILL KLIMAT OCH KONSUMTION?

På vissa sätt, säkert. Jag tror många arbetsgivare kommer att tänka om och låta medarbetare som vill det, jobba hemifrån delar av tiden eftersom det bevisligen går. Fler möten än tidigare kommer säkert fortsätta att vara digitala, och det blir säkert färre onödiga affärsresor. Däremot tror jag inte vi landat i nya semestervanor, utan tvärtom finns det nog ett enormt sug efter att flyga till solen igen tyvärr. Utsläppen stiger igen, så på många sätt misslyckades vi nog med att utnyttja den här konstiga tiden till att påskynda omställningen trots att förutsättningarna egentligen var perfekta.

TYCKER DU ATT KLIMATFRÅGAN HAMNAT I SKYMUNDAN AV PANDEMIN?

Utan tvekan. Pandemin var förstås också en allvarlig kris som behövde hanteras, men klimatet hamnar ständigt i skymundan trots att det egentligen är en kris som borde överskugga allt annat. Om man kikar på svensk media under 2021 gjordes det 4,5 miljoner artiklar och inslag om pandemin, men bara 180 000 om klimatet. Det gick alltså 25 coronaartiklar på en klimatartikel förra året. Och medan pandemin fick 124 officiella pressträffar så har klimatkrisen fortfarande inte haft en enda. Och nu är det valår i Sverige, vilket också riskerar att skjuta nödvändiga, men obekväma beslut på framtiden.

VAD TROR DU KOMMER HÄNDA MED VARUMÄRKEN FRAMÖVER? MÅNGA STARTADE JU UPP SIN ”GRÖNA FÖRBÄTTRINGSRESA” FÖRE PANDEMIN OCH HAR FORTSATT ARBETA I DEN RIKTNINGEN, VAD TROR DU ATT VI KAN VÄNTA OSS FRAMÖVER?

Jag tror och hoppas att allt fler företag kommer att skruva upp tempot på den resan, samtidigt som jag också tror att lagstiftning och styrmedel kommer att skärpas. Framför allt hoppas jag att fler företag tar avstånd från greenwashing, blir mer transparenta kring hur deras produkter produceras och att man börjar dra ner på volymerna och i stället satsar på dels bättre kvalitet, dels sidotjänster som secondhand, lagningstjänster och uthyrning. Jag är så peppad på att delningssamhället och det cirkulära samhället ska utvecklas, och jag tror företag som verkligen satsar på det så snart som möjligt kommer att vinna massor på det i längden.

HUR VAR DET ATT SKRIVA KRÖNIKOR FÖR LINUM PÅ ÄMNET? ÖPPNADE DET UPP FÖR NYA TANKAR HOS DIG? ELLER BLEV DET ETT SUMMERANDE AV TANKAR DU REDAN BURIT PÅ EN PERIOD?

Det var otroligt roligt att skriva för en så tydligt inredningsintresserad publik, och försöka hitta de bästa vinklarna kring hållbarhet för dem! Mycket av det jag skrev om har jag berört i exempelvis bloggen också förstås på ett eller annat sätt, men jag har verkligen saknat krönikeskrivandet sen jag slutade som anställd på tidningsförlag så det har varit underbart att få sätta tänderna i det formatet igen. Det vill jag göra mer av, det är både lärorikt och kul att försöka formulera sig så skarpt och minnesvärt kring ett ämne som möjligt.

OM DU FÅR FRAMTIDSSPANA PÅ TRE OMRÅDEN DU TROR KOMMER ATT ”BOOMA” FRAMÅT, VILKA SKULLE DET VARA?

1. Jag tror att begagnat kommer att ta allt mer plats i samhället. Mer nischad secondhand, både i stil och genre. En normförskjutning från nyproducerat till pre-älskat!

2. Vego blir allt mer det självklara valet i många sammanhang. Kött blir ”specialkost” på konferenser i stället för tvärtom, och när vi väl äter kött kommer det att bli viktigt att det är svenskt naturbeteskött som bidrar till biologisk mångfald.

3. Vi kommer att se oss själva mer som användare än som ägare. Det kommer att bli mer självklart att hyra en häcksax, ett tält eller ett par skridskor när vi behöver det, i stället för att ha mängder av prylarna hemma som används max en gång om året.

Maria Soxbo är journalist, författare och medgrundare av Klimatklubben. Hon sadlade om från inredningsbloggare till greenfluencer för att istället inspirera fler att se fördelarna med att leva hållbart, och är övertygad om att de flesta av oss skulle må bättre av att leva ett liv inom planetens gränser istället för att övertrassera såväl plånbok som mental hälsa i det snabbt snurrande ekorrhjul vi lever i idag. Tillsammans med Emma Sundh driver hon också Plan B-podden som handlar om det goda livet efter omställningen. Maria har på egen hand och tillsammans med andra skrivit totalt sex böcker om klimat, hållbarhet och omställning, och hamnade 2021 på plats 25 på listan över Sveriges 101 hållbarhetsmäktigaste personer.

@mariasoxbo.se
@planbpodden