LINUM möter den svenska entreprenören och skribenten Elin Lannsjö.

LINUM möter; Elin Lannsjö

Det har gått några år sedan vi sist hälsande på skribenten och entreprenören Elin Lannsjö ute på hennes ombonade kolonilott. För er som redan är bekanta med Elin via hennes populära Instagramkonto samt blogg på ELLE Decoration, vet att försommaren är en minst sagt upptagen tid. Följ med oss när vi knackar på.

Elin, hennes familj och vänner är alla engagerade i livet och arbetet runt den lilla stugan. På tomten pågår ständiga projekt och för er läsare som följt med i hennes blogg, är det ingen nyhet att vinrankan aldrig riktigt tog sig eller att kirskålen äntligen fått möta sin överman. I takt med att temperaturen stiger och vädret blir alltmer förlåtande, öppnar Elin dörren till den nya säsongen.

Elin Lannsjö i sin kolonistuga strax utanför Göteborg.

Elin berättar.

”Våren har kommit till kolonin och jag har äntligen hunnit boa in mig lite. Varje säsong är en nystart och jag ser över hur utemöblerna mår, om något är trasigt och planerar för trädgårdssäsongen. Sedan fem, sex år tillbaka har jag haft kuddar och sittdynor ur LINUMS sortiment ute på kolonin. De används inne i stugan som sköna dynor vid matplatsen och som sittplatser på golvet när brasan brinner i kaminen. Mest av allt använder jag dem dock utomhus och de är oumbärliga i trädgården. De hamnar i sittgrupperna, i gräset, på gruset och till och med i rabatterna ibland när jag rensar ogräs.

I år har jag plockat ihop de tre kulörerna Ljus isgrön, Mörk gråturkos och Gräddig beige från serien PEPPER, i både sittdynor och kuddar. Jag älskar det lite grövre bomullstyget och färgerna harmoniserar jättefint med varandra. De kommer att accentuera mina trädgårdsblommor i isigt lila, ljusrosa och cerise på ett riktigt fint sätt. Kul också att addera den runda formen till kuddarna!”

Elin Lannsjö i sin kolonistuga strax utanför Göteborg.

Så sköter du om dina sittdynor och kuddfodral i sommar.

PEPPER kuddfodral är tillverkad i en kraftig bomullsväv och sittdynan har samma högkvalitativa tyg runt om och stoppning i återvunnen polyester. Naturmaterialet bomull kan blekas i solen och bör därför plockas fram och läggas åter på en mer skyddad eller skuggig plats efter användning.

PEPPER kuddfodral och sittdyna är dock en produkt som är mycket enkel att tvätta själv och tål maskintvätt upp till 40 grader. Kuddfodralet kan med fördel sträckas ut direkt efter tvätt och bör lufttorka. Vill man ha en mer strikt känsla, kan man vända kuddfodralet ut och in medan det fortfarande är lite fuktigt och sedan stryka det med inställningen ”bomull” på strykjärnet. Sittdynorna torkar bäst liggande på ett tvättställ där luft kan komma åt både ovan- och underifrån. Sedan decennier har PEPPER funnits i LINUMS sortiment och det händer några gånger om året att kunder som haft produkterna i årtionden hör av sig till kundtjänst och undrar om de fortfarande finns i vårt sortiment. Ett gott betyg för en användbar och älskad produkt.

PEPPER sittdyna och kuddfodral ute på Elin Lannsjös ombonade kolonilott.