Vätgas kan bli en nyckelprodukt för en miljövänlig energiövergång

Hållbarhet står högt upp på agendan för många verksamheter i dag. Här spelar industrigaser en viktig roll och kan minska miljöpåverkan i produktionen inom många branscher.

Som ledande leverantör av industri- och specialgaser, liksom medicinsk gas, levererar Linde lösningar som bidrar till att göra företag både mer effektiva och hållbara.

– Våra gaser hjälper kunderna att minska sin miljöpåverkan. Fokus på ökad hållbarhet och minskade emissioner har stadigt ökat och vi hjälper dagligen våra kunder att effektivisera sina processer och med nya gastillämpningar som minskar deras koldioxidavtryck, berättar Olof Källgren, Marknads- och Försäljningsansvarig för Linde i norra Europa.

Gaser används brett inom industrin i många olika processer, allt från livräddande medicinsk syrgas, till högrena specialgaser för elektroniktillverkning och laboratorier, till aktiva skyddsgaser för svetsning och skärning, kvävgas för livsmedelsproduktion och syrgas vid fiskodling. Samt, och starkt i fokus, nya och miljövänliga vätgaslösningar för industriproduktion, transport, sjöfart och uppvärmning.

Vätgas – ett alternativ till fossila bränslen

Vätgas har potential att spela en nyckelroll i kampen mot klimatförändringarna och kan ersätta fossila bränslen i många tillämpningar.

– Liksom el är vätgas en energibärare - det är inte en primär energikälla utan används för att lagra, transportera och tillhandahålla energi. Lagrad vätgas kan användas direkt som bränsle eller för att generera elektricitet, berättar Ola Ritzén, Product Manager Metallurgy hos Linde.

Linde är aktiva sedan många år i alla steg i vätgasens värdekedja – från produktion av vätgas, tillverkning, distribution och lagring till slutanvändning i kundernas processer, inte minst när det gäller förbränning inom industrin.

– Vi satsar på vätgas både globalt och lokalt, både utveckling av produktions- och distributionslösningar och olika tillämpningar av vätgas för t ex industri och tunga transporter, och inte minst leveranser av vätgas från större elektrolysörer. Som Sveriges ledande leverantör av vätgas är vi redo att stödja en fossilfri framtid, avslutar Ola Ritzén.

• hållbarhet
  • sustainability