AGA investerar 45 miljoner euro i en ny produktionsanläggning i danska Vejle

Idag togs första spadtaget till AGAs nya luftgasanläggning (ASU) i danska Vejle. Företaget investerar 45 miljoner euro i den nya anläggningen som kommer ge en tredubblad produktionskapacitet och möta efterfrågan på industrigaser från ett stadigt ökande antal kunder i området.

- Den nya fabriken innebär att vi kommer kunna tredubbla vår produktionskapacitet för att möta både vår nuvarande och framtida tillväxt, säger Ole Kronborg, marknadschef på AGA A/S.

Den nya anläggningen ska producera syrgas och kvävgas som används bland annat inom: frysning och kylning vid livsmedelsproduktion, medicinsk syrgas vid sjukvård, inom läkemedels-, elektronik-och stålproduktion, rening av avloppsvatten och förorenade marker samt inom svetsning- och skärning.

- Den nya anläggningen kommer även innebära att vi får en mer hållbar profil med en minskad energiförbrukning - samtidigt som våra transportbehov kommer att minska, vilket i sin tur ger en lägre påverkan på miljön, säger Ole Kronborg.

Läs mer på:
www.aga.se/en

• anläggningar

Miljöminister Lena Ek invigde ny koldioxidanläggning i Norrköping

Igår invigdes AGA Gas AB:s och Lantmännen Agroetanol AB:s nya koldioxidanläggning på Händelö i Norrköping i närvaro av miljöminister Lena Ek. Anläggningen, med en investering på närmare 200 miljoner kronor, kommer både att möjliggöra en mer kostnadseffektiv produktion samt bidra till miljövinster genom att koldioxiden som bildas i Lantmännen Agroetanols etanolproduktion renas och tas tillvara.