Framtidens inneklimatsystem är här - genombrott för Lindab Solus.

Framtidens inneklimatsystem är här - genombrott för Lindab Solus.

Lindab påbörjar under försommaren leverans av sitt nya kylbaffelsystem Solus till den 16 våningar höga kontorsbyggnaden Runda Huset i Munksjöstaden, Jönköping, som nu är under uppförande. Detta är den första stora ordern för Lindabs nyutvecklade inneklimatlösning Solus.

Solus är en helt ny typ av kylbaffel som bygger på återanvändning av värmeenergin i byggnadens vattenkrets genom att energin flyttas från kylda till värmda rum – allt utifrån det faktiska behovet. Genom att kombinera Solus med förnybar energi kan stora energivinster realiseras. Solus ger upp till 45 % lägre kylenergianvändning, men också enklare installation och minskat underhåll då systemet saknar rörliga delar.

”Kontorsbyggnaden ställer med sina stora glasytor höga krav på inneklimatlösningen. Vi vill uppnå jämn temperatur i hela huset över dygnet, och skapa en god miljö för våra hyresgäster”, förklarar Gunnar Järvhammar, på byggherren Tolust (till 50% ägt av Lustgården AB och till 50% av Tosito AB). ”Vi ser Solus som en mycket spännande lösning och något som helt klart representerar framtiden för inneklimatsystem.”

”Tillsammans med konsulten och installatören FS-Service har vi kunnat presentera en ny typ av inneklimatlösning för fastighetsägaren, som verkligen uppfyller dennes krav på ett fullgott sätt”, kommenterar Martin Haglund, ansvarig säljare på Lindab. ”Genom denna lösning skapar vi värde för hela kedjan av involverade aktörer, från konsult och installatör till fastighetsägare och hyresgäst.”

Leveransen omfattar cirka 600 Solus-kylbafflar, ett komplett Lindab-kanalsystem för hela byggnaden samt VAV-lösningen Pascal för vissa våningsplan.

Mats Ryd, försäljningschef Indoor Climate Solutions, Lindab Sverige kommenterar. ”Det känns mycket positivt att den första stora ordern för Solus nu är i hamn. Vi tror starkt på denna unika lösning som med sitt annorlunda tänkande kombinerar energieffektivitet, enkel installation och minimalt underhåll. På så sätt ger Solus mycket starka kundfördelar.”

Detta är Lindab Solus

Solus är Lindabs nya temperaturutjämnande kylbaffelsystem. Genom Solus skapas ett temperaturstabilt inneklimat i en byggnads alla rum.

Det skapas genom att Solus-systemet återanvänder värmeenergin i byggnadens vattenkrets och flyttar energin från kylda till värmda rum – allt utifrån det faktiska behovet. Genom att returvattnet från byggnadens olika zoner blandas, kan det tempererade vattnet och energin återcirkuleras istället för att som vid traditionella system ständigt kylas ned eller värmas upp.

Genom att kombinera Solus med förnybar energi så kan stora energivinster realiseras. Upp till 45 % lägre kylenergianvändning samt enklare installation och minskat underhåll. Den viktigaste funktionen i Solus är energiutjämning, men kanske ännu mer förmågan att uppfylla marknadens krav på framtidens energieffektiva inneklimatlösningar