WSB2014 Barcelona. Lars Olausson och Julia Jorns från Liljewall Arkitekter rapporterar från insidan.

”World sustainable building” är en internationell konferens som äger rum vart tredje år, med deltagare främst från Europa och Asien.

I år låg fokus på utvecklingen av de krav som byggsektorn har på lokala nivåer med tanke på de globala utmaningar som mänskligheten står inför, bland annat befolkningstillväxt och klimatförändringar. I seminarier och föreläsningar avhandlades allt från olika typer av byggmaterial till certifieringssystem, livscykelanalyser, styrmodeller och andra verktyg som främjar en hållbar utveckling globalt.

I samband med konferensen fanns en utställningssal där flera länder visade upp prestigeprojekt av olika slag. Som arkitekter för Herrestaskolan var det en stor glädje att få representera Sverige, som visade sina tio just nu mest hållbara byggprojekt. Vi fick möjligheten att berätta om vårt projekt och vår vision för intresserade besökare som strävar mot samma mål. Herrestaskolan byggs i massivträ och har en CO2 neutral livscykelanalys. Skolan uppförs just nu i Barkarbystaden, Järfälla kommun, norr om Stockholm och beräknas stå klar i augusti 2015 lagom till terminsstart.