Liljewall gnuggar geniknölarna tillsammans med Chalmers Innovation & Chalmers Studentbostäder

November blev precis lite ljusare. Liljewall arkitekter har vunnit det parallella uppdraget för Stena Center, f.d. Holtermanska sjukhuset, i Göteborg. Det uppfinningsrika förslaget berör nybyggnation för innovationsverksamhet och studentbostäder i nära anslutning till Chalmers Tekniska Högskola.

Innovationsverksamheten exponeras maximalt mot Chalmers hållplats med en helt uppglasad halvcirkelformad byggnad som följer gatans krökning. På taket blir det en grönskande terrass med direkt anslutning till grönområdet i bergssluttningen upp mot Norra Guldheden. Studentbostäderna ligger i fyra nya, relativt höga, fristående byggnader som både kompletterar de befintliga paviljongerna och fullföljer den ursprungliga planens intentioner.

”Uppdraget har engagerat oss starkt och vinsten är ett steg i rätt riktning. Härnäst kommer vi att vara delaktiga i arbetet med områdets detaljplan” säger Fredrik Löfvenberg, ansvarig arkitekt på Liljewall.