Delegationen på besök i den nybyggda stadsdelen Kvillebäcken med 2000 nya lägenheter på Hisingen.

Kina vill lära av Liljewall arkitekter

I juni kom en delegation med kinesiska tjänstemän från Beijing Public Housing Center till Liljewall arkitekter i Göteborg för att lära sig mer om hållbar stadsutveckling. Besök gjordes i Borås, Gårdsten, Kvillebäcken och Falkenberg. Besöket är en uppföljning av Liljewall arkitekters aktiviteter i Kina.

Kina befinner sig i en stark, snabb och massiv förvandling från ett landsbygdssamhälle till ett urbant samhälle. Under 2011 blev andelen människor i städer större än på landet. En stadsbo i Kina spenderade 2010 genomsnittligt mer än tre gånger så mycket som en person på landsbygden - varav urbaniseringen blivit en viktig del i regeringens strategi för fortsatt ekonomisk tillväxt när den globala efterfrågan mattats av.

I Gårdsten fick delegationen lära sig mer om Gårdstensbostäders omvandling från ett utslaget problemområde till en levande stadsdel. Gårdstenbostäders VD Michael Pirosanto, som också var på plats, menar att en viktig del är att dela med sig och sprida kunskapen om den resa man gjort med de boende.

Man tittade också närmre på flera pågående projekt i Borås hos Fristad Bygg AB som för närvarande bygger ett stort antal byggen med limträ och massivträ. Intresset för träbyggande har ökat de senaste åren och byggmetoder i samverkan kommer vara nyckeln till god produktivitet och kvalitet.

Ett besök gjordes också i den nybyggda stadsdelen Kvillebäcken med 2000 nya lägenheter på Hisingen, där Liljewall varit inblandade.

”Beslutsfattarna från Beijing Public Housing Center är imponerade av svensk kunskap, arbetsmetodik och hur vi hanterar processer och dimensioner kring hållbar stadsutveckling i Sverige. Behovet av en genomtänkt plan för hur dessa frågor ska lösas i framtidens städer är överhängande. Nya bostadshus kan byggas mer energieffektiva om viljan finns, men de miljoner bostadshus som redan finns kommer att behöva renoveras om man ska lyckas skapa miljömässigt hållbara städer,” säger Peter Rung, arkitekt på Liljewall.

Beijing Public Housing Center verkar i byggprojekt inom bostadsmarknaden och ger riktade stöd inom konstruktion, förvärv och utveckling av bostadsbyggen i Kina. I Beijing med närområde finns behov av ca 10 miljoner nya lägenheter, samtidigt som det befintliga bostadsbeståndet behöver rustas upp.

Peter Rung

Arkitekt 0705-56 18 33