Light My Fire BORROW på Almedalsveckan 2024: Kör engångsfritt och våga diska!

Light My Fire BORROW på Almedalsveckan 2024: Kör engångsfritt och våga diska!

BORROW-konceptet mitt i Almedalsveckan 2024

Med BORROW-konceptet tar Malmöföretaget Light My Fire, ytterligare steg mot ett engångsfritt samhälle. Under Almedalsveckan erbjuder Light My Fire även i år, en hållbar engångsfri lösning för matservering i samarbete med ett antal aktörer.

BORROW-konceptet innebär att gäster äter, njuter av maten och sedan returneras tallrik, bestick och glas som diskas och återanvänds.

Kort och gott; EAT. ENJOY. RETURN.

Fakta om BORROW-konceptet under Almedalsveckan 2024

• Totalt 2500 enheter i plast roteras; tallrikar, bestick glas och muggar
  • En diskvagn från Wexiödisk och 10 BORROW-returstationer finns på området
  • Samarbete sker mellan Kruttornet | Containerparken Visby tillsammans med restaurang Krütet och Brorsan som finns på Kruttornets parkering på Almedalsveckan och sju FoodTrucks på Mattorget i Visby hamn.
  • Region Gotland och Almedalsveckan

Okomplicerat och hållbart. Diska på!

Vi människor har i urminnestider använt tallrikar, som sedan har diskats och använts igen. Hemma eller på restaurang. Att återigen låta detta bli vår vardag, är inte komplicerat. Tvärtom. Det handlar om beteendeförändring. Och att diska på!

• Det är okomplicerat, mer lönsamt och framförallt hållbart att diska på och köra engångsfritt, menar Calill Odqvist Jagusch, vd Light My Fire.

Light My Fires tallrikar används minst 400 gånger innan de återvinns, och blir nya tallrikar.

Light My fire är långt fram och driver på förändringen mot engångfritt och inspirerar till ett ansvarsfullt nyttjande av plast. Genom att tillsammans sprida kunskap, öka medvetenheten och få fler att agera för att eliminera engångsplast.

Regions

Light My Fire är ett banbrytande företag som fokuserar på att reducera plastavfall och avancera omställningen till en regenerativ ekonomi. Genom att återanvända plast produkter och utveckla innovativa lösningar vill Light My Fire driva på beteendeförändringen och förespråka ansvarsfull användning av plast. Med ett brett urval av olika program anpassade för olika kunder och olika industrier, samarbetar företaget med flera olika aktörer för att eliminera engångsprodukter i plast och skapa en regenerativ framtid.

Camilla Gersland

Press contact 070-0896285

Light My Fire introducerar BORROW – ett program utvecklat för att förändra och främja konsumentbeteenden och göra slut på användandet av engångsplast en gång för alla.

Nu lanserar Light My Fire stolt programmet Borrow, en banbrytande satsning på att eliminera användandet av engångsprodukter. I programmet ingår återanvändbara tallrikar, glas, muggar, bestick, en mobil diskstation, en uppsamlingsstation för enkel transport, cyklar för leverans och upphämtning och en kompost som förvandlar matrester till gödsel på bara 24 timmar.