Julkranen

Lightab lyser upp “Julkranen” för tredje året – “i år är skenet starkare”

För tredje året i rad lyser Lightab upp en av de största kranarna vid Guldbron i Slussen i centrala Stockholm. Med sitt starka gröna sken har ljusslingan blivit en symbol för julen för många stockholmare och i folkmun har kranen kommit att kallas “Julkranen”.

Sedan 2019 har belysningsföretaget Lightab lyst upp Guldbron i Slussen under hela december genom att klä en av de högsta kranarna i en av sina mest populära ljusslingor – JASONLED®. Med sitt starka sken lyser kranen upp området under årets mörkaste månad och har för många blivit en symbol för julen.
– På senare år har vi fått höra att många kallar kranen för ”Julkranen” och ser den som ett tecken på att den mysiga julen snart är här. För oss är det jättekul att få bidra till en tradition som många tycker om. Vi har också fått höra att många känner sig tryggare när kranen lyser upp området som annars är ganska mörkt under vintertid, säger Ida Alfredsson, Marketing Manager på Lightab.

Symbol för miljösatsning
Under tidigare år har ljusslingan klätts i ett grönt överdrag för att ge rätt sken, men i år har Lightab i stället använt gröna dioder samtidigt som ytterligare slingor adderas till en sammanlagd längd om 800 meter. Det gör att ”Julkranens” gröna ljus kommer att vara ännu starkare och nå längre i år.
– Vi tycker att det är väldigt kul att ”Julkranen” har blivit så uppskattad och vi är spända på att ta del av reaktionerna i år när ljusslingan fått en uppgradering. Det klara gröna skenet ska inte bara föra tankarna till den klassiska julgranen, utan är också en symbol för vårt stora miljöengagemang och fokus på cirkularitet, säger Ida Alfredsson innan hon avslutar:
– Stockholms stad har investerat i den gröna ljusslingan som nu kommer kunna återanvändas i flera år. Så ”Julkranen” kommer att bli en tradition och det är vi väldigt stolta över att ha bidragit till.

Belysningen av ”Julkranen” är ett samarbete mellan Stockholm Stad och Skanska där Lightab levererar produkterna.

Ämnen

Lightab är ett innovativt belysningsföretag med fokus på att leverera funktionella och hållbara belysningsprodukter och belysningslösningar.

Ida

Presskontakt Marknadsansvarig