Emma Frans och Pernilla Becker guidar lyssnarna igenom komplexa frågor om tillgång till vård och ett samhällskontrakt i gungning. Foto: Albin Händig

Podcasten På liv och död avslöjar utmaningarna bakom tillgången till livsviktiga läkemedel

Idag lanserar Lif podcasten ”På liv och död”, som söker svar på varför svenska patienter inte alltid kan räkna med att få tillgång till livsviktiga läkemedel, trots att de är godkända och ofta finns tillgängliga i andra länder.

Den medicinska utvecklingen rör sig snabbt framåt och skapar nytt hopp för många patientgrupper där det tidigare saknats behandling. Men det är inte tillräckligt att läkemedel utvecklas – de måste också nå ända fram till de patienter som behöver dem för att leva längre och friskare liv.

Bakom Sveriges ambition om en hälso- och sjukvård i världsklass döljer sig komplexa utmaningar som ofta undgår allmänhetens och politikernas uppmärksamhet. Det svenska läkemedelssystemet håller inte jämna steg med samhällets utveckling, vilket hindrar nya behandlingar att nå personer med stora behov. Det drabbar både samhälle, hälso- och sjukvårdens utveckling och enskilda individer.

Genom 33-åriga Pernilla Beckers ögon får vi en förståelse för hur systemet fungerar – och inte fungerar. Hon lever med sjukdomen SMA, men får inte tillgång till läkemedel på grund av sin ålder. Trots att vi har ett samhällskontrakt som vilar på vård för hela befolkningen på lika villkor efter behov. Hur blev det så?

I ledning av Emma Frans lyfter den här podden på locket och ger en unik inblick i händelserna och besluten som format vårt nuvarande system och användning av läkemedel, om utmaningarna och vägen framåt. Vi träffar personer som på olika sätt arbetar för en bättre vård; systemexperter, politiker, nära anhöriga och beslutsfattarna bakom de tuffa besluten.

Lyssna på podcasten På liv och död här.

Medverkande i podden

• Emma Frans, forskare, föreläsare, folkbildare
  • Pernilla Becker, vice ordförande i NSMA
  • Oskar Ahlberg, anhörig och vice ordförande i riksförbundet Sällsynta diagnoser
  • Göran Stiernstedt, ordförande för Karolinska universitetssjukhuset
  • Lina Nordquist, riksdagsledamot och sjukvårdspolitisk talesperson för Liberalerna
  • Anders W Jonsson, riksdagsledamot och sjukvårdspolitisk talesperson för Centerpartiet
  • Åsa Derolf, ordförande i NT-rådet
  • Anders Blanck, senior rådgivare inom sjukvård och läkemedel
  • Johan Brun, läkare och medicinsk chef
  • Martin Henriksson, forskare inom hälsoekonomi vid Linköpings universitet och med i TLV:s nämnd
  • Karolina Antonov, analyschef på Lif

Podcasten har producerats av contentbyrån Borg Owilli.