Läkemedelsindustriföreningen LIF kommenterar att vissa medel mot magsyrarelaterade sjukdomar nu tas bort från förmånen: - LFNs beslut är logiskt - men det drabbar många patienter som är nöjda med sin behandling Läkemedelsförmånsnämnden LFN publicerar idag sin genomgång av medel mot magsyrarelaterade sjukdomar. Resultatet är bland annat att flera läkemedel inte längre ingår i läkemedelsförmånen. LFNs genomgångar av de olika läkemedelsgrupperna handlar om att säkerställa att de läkemedel som subventioneras är kostnadseffektiva. De läkemedel som nu tas bort från förmånen utesluts därför att det inte presenterats någon dokumentation för att de är kostnadseffektiva. - Jag delar visserligen i princip LFNs uppfattning - det finns en logik i deras resonemang - men jag tycker dom går för hårdhänt fram, säger Richard Bergström, VD i LIF. Patienter som idag behandlas med något av de läkemedel som tas bort från förmånen, kommer i framtiden att tvingas betala den fulla kostnaden för läkemedel som de själva tycker är effektiva. - Man borde i stället fasa ut äldre läkemedel mer successivt, säger Richard Bergström. På så sätt behöver inte patienterna drabbas lika hårt som nu blir fallet. LIF vill nu utvärdera de två testgenomgångar som LFN hittills gjort, dvs läkemedelsgrupperna mot migrän och magsyra, innan LFN fortsätter med nya grupper. - Vi måste tänka mer på patienterna i fortsättningen. Man kan åstadkomma samma resultat utan att använda storsläggan, säger Richard Bergström. Kontakt: Richard Bergström, VD LIF Tel 070 745 29 74 Anders Blanck, vice VD LIF Tel. 070 215 43 07