Läkemedelsföretagens information till vården får högt betyg

Läkemedelskommittén i Västerbotten har tillsammans med medicinsk-geriatriska kliniken i Skellefteå och Läkemedelsindustriföreningen, LIF, undersökt värdet av de utbildningar om läkemedel som erbjuds vården. Företagens utbildningstillfällen får höga betyg, liksom även utbildningar från läkemedelskommittén. På en femgradig skala fick företagens information totalbetyget 3,7. 66 procent av klinikens deltagare gav överbetyg (4 och 5) medan endast 3 procent gav underbetyg (1 eller 2). Läkemedelskonsulenternas medicinska kompetensnivå fick ännu högre värdering, 3,9. Informationens betydelse för preparatvalet fick lägst betyg av de mätta variablerna, 3,2. En viktig del av projektet var att säkra att informationen från företagen fyllde de behov och önskemål kliniken hade. Kliniken hade stort inflytande över utbildningarnas innehåll. Speciella kravlistor uppställdes, och informationen skedde på en fast tid i veckoschemat och var tidsbegränsad. - Vår undersökning visar att det finns möjlighet till en mycket god överensstämmelse mellan vårdens behov och industrins informationsutbud, säger Jan-Erik Ögren på Västerbottens läns läkemedelskommitté. De företag som hade något intressant att berätta fick komma och då blev det bra. - Resultatet visar tydligt hur viktigt det är med ett informationsutbyte mellan läkemedelskommittéerna, sjukvården och läkemedelsindustrin, säger Cecilia Kennerfalk på Läkemedelsindustriföreningen, LIF. Då blir resultatet bättre för alla parter, och informationen blir mer relevant och uppskattad. Kontaktpersoner: Ingemar Markström, Överläkare Medicin-geriatrik-kliniken, Skellefteå, 0910 - 77 10 00 (vxl) Jan-Erik Ögren, Apotekare, Västerbottens läns läkemedelskommitté, 0910 - 104 44 Cecilia Kennerfalk, Direktör, Läkemedelsindustriföreningen, LIF, 0708 - 539 296 Undersökningen har gjorts av företaget Navigare på uppdrag av Läkemedelskommittén i Västerbotten och Läkemedelsindustriföreningen, LIF. LIF har finansierat undersökningen och den finns redovisad i detalj under länkarna till höger.