Kommentar till regeringens direktiv till ny apoteksutredning

– Regeringens direktiv till apoteksutredningen som man idag tagit beslut om visar att man på ett bra sätt har tagit till sig synpunkter från de många instanser som var kritiska till det ursprungliga förslaget, säger Richard Bergström, VD i Läkemedelsindustriföreningen LIF. – LIF anser att utredningsdirektiven i sin nya form ger möjligheter till en bra utredning. Vi kan ha synpunkter på hanteringen fram till detta, men nu är det viktigaste att utredaren har fått ett brett och balanserat mandat. När detta skrivs har utredarens namn ännu inte presenterats officiellt. – Vi är speciellt glada över att utredaren nu ges i uppgift att i översynen av prissättningssystemet analysera konsekvenserna av effekterna som förslagen kan ha ”för berörd industri vad gäller förutsättningarna att långsiktigt bedriva verksamhet inom forskning, utveckling och produktion i Sverige”, säger Richard Bergström. Det är ett uttryck för en helhetssyn på det komplicerade sambandet mellan sjukvårdssystemets olika roller, och dess betydelse för innovationsklimatet i Sverige, som vi välkomnar varmt. Kontakt: Richard Bergström, VD LIF Tel: 070-745 2974